Dječak (2,5) počne govoriti nekoliko riječi, potom potpuno prestane i tako svaki put ispočetka

Moje dijete ima 2,5 godine i ima problema s razvojem govora. Počet ću od početka i ispričajte me na laičkim izrazima. Porod je bio kompliciran, kriva procjena težine djeteta je dovela do poroda na vakuum, a rodio se sa 4360 g i 57 cm (ja sam visoka 163 cm i 52 kg). Odmah ga vode na neonatologiju i govore mi da je dijete ostalo bez zraka i da će morati neko vrijeme bit u inkubatoru. Sljedeći problem je otkriven na neonatologiji, a radi se o upali pluća i cistama na mozgu. Na neonatologiji provodi 13 dana. Nakon redovitih kontrola mozga sve su se ciste povukle. Doktorica je primijetila da slabije upotrebljava lijevu ruku pa smo počeli ići kod fizijatra na vježbe. Nakon godinu dana vježbi, sasvim se oporavio i obje strane su izjednačene. Prohodao je s 10 mjeseci, a prvo “gugutanje” se isto javilo u tom periodu. Nakon toga, oko dobi od 12 mjeseci, dolaze i prve riječi sa značenjem: mama i kaka (naš pas).

Meni je taj dio jako nejasan, jer je dosad on više puta počeo govoriti i samo odjednom prestane. Znači, prve riječi s 12 mjeseci, pa nekoliko mjeseci poslije ne govori ništa. Opet počinje s tim riječima ispočetka i tako se vrtimo u krug. Danas govori samo mama, baba i tata. Još jedan dio koji logopedima nije bio jasan, a bili smo na dva pregleda gdje su nam rekli da nema razloga za brigu je taj da on uopće ne otvara usta kad krene izgovorati neku riječ. Ostane na zatvorenim ustima i proizvodi “hm” glas. Jedini savjet koji sam dobila od logopeda u privatnoj klinici je da mu probam nekad silom otvoriti usta jer tako će glas moći izaći “van”. Uredno se ponaša, pokazuje na predmete, dovodi me do određene stvari koju želi, kontakt očima je prisutan i odaziva se na svoje ime. Još jedna stvar koju doktori spominju je genetska predispozicija jer mu je otac progovorio s 2 godine. Nikakva trauma u međuvremenu nije bila, rastao je u velikoj obitelji punoj ljubavi. Jedina promjena koja se dogodila prije 2 mjeseca je da je počeo ići u jaslice koje je nakon prilagodbe dobro prihvatio. Mene zanima da li da inzistiram na daljnjim pretragama i pokušam to ispraviti dok je još najbolje vrijeme za to? Puno hvala na odgovoru!

Poštovana,

jako mi je drago što ste se potrudili dati ovako puno detaljnih informacija. S obzirom na težak porod, asfiksiju i smještaj u inkubator Vaše dijete spada u skupinu neurorizične djece. U ovakvim slučajevima često postoji opasnost da jezično-govorni razvoj djeteta kasni s razlogom. Kod Vas se još najvjerojatnije poklopila i genetika kao i činjenica da se radi o dječaku, a poznato je kako dječaci općenito kaskaju u ovoj razvojnoj domeni. Kada sumirate sve to, mogu razumjeti da ste zabrinuti i da mu želite olakšati govornu komunikaciju. Pretpostavljam da su Vas kolege logopedi dobro savjetovali, no ja ću Vam dati još nekoliko ideja koje možete iskoristiti kako bi potaknuli jezično-govorni razvoj svojeg sina. Naveli ste „Još jedan dio koji logopedima nije bio jasan, a bili smo na dva pregleda gdje su nam rekli da nema razloga za brigu je taj da on uopće ne otvara usta kad krene izgovorit neku riječ. Ostane na zatvorenim ustima i “hm” glas proizvodi”, što ukazuje na moguću prisutnost oralne dispraksije pri čemu dijete otežano koordinira pokrete govornih organa. Preporučam Vam da s dječakom krenete raditi masaže lica i usne šupljine, krenite od čela prema bradi:

Masaže lica:

  • Položite prste obiju ruka na sredinu čela i paralelno ih povlačite u vodoravnoj liniji prema rubovima.
  • Pozicionirajte kažiprste na početak obrva i radite kružne pokrete oko očiju
  • Prstima gurajte obraze prema usnama (usne dobivaju oblik kao za poljubac)
  • Tapkajte prstima oko usana

Usnu šupljinu pažljivo masirate četkicom za zube na način da kružno masirate unutrašnju stranu obraza s oblim dijelom četkice, lagano gurate vrh jezika lijevo-desno, gore-dolje.

Vodite računa i o mišićima jezika ukoliko su tromije pokretljivosti. Njih možete stimulirati i na način da dijete potičete da se oblizuje, liže sladoled ili lizaljku u vertikalnoj liniji s velikim opsegom pokreta (udaljite mu sladoled od jezika), plazi jezik i sl.

Nadalje, potičite dijete da izgovara glasno vokale (a, e, i, o ,u) kako bi počeo otvarati usta. To ćete najuspješnije postići u zajedničkoj igri dok slijedite djetetove interese. Npr. kada se igrate s autićima teatralni simulirajte sudar i uz izraženu mimiku lica produženo glasno izgovorite AAAAAAAA!!! Zatim modulirajte vokal A tako da ga isprekidano izgovarate kako bi dijete dobilo više fonoloških slika navedenog glasa, npr. izgovarajte A-A-A-A odmahujući lagano glavom kao reakcija na posljedicu sudara autića. Nakon toga izgovorite opet produženo vokal A te ga spojite s riječju AUTO, npr. AAAAAAAA, A-A-A-A, AAAAAAA-AAAAUTO BUM! Na taj način dijete ima dovoljno vremena slušno procesirati sliku riječi, stigne pripremiti artikulatore za izgovor riječi (najvjerojatnije će izgovoriti ATO umjesto AUTO što je u redu), a vokal A prirodno otvara usta i javlja se u emocionalno preplavljenim situacijama. Na taj način probajte uklopiti sve vokale, izražavajte se jednostavnim dvočlanim rečenicama (rečenice od dvije riječi), usporite tempo govora, puno ponavljajte pojedine riječi, budite glasni i strpljivi.

Preporučam Vam da ipak potražite pomoć stručnjaka logopeda koji se educirao na području rane intervencije kako bi Vas mogao detaljno instruirati o gore navedenim tehnikama poticanja jezično-govornog razvoja u kućnom okruženju. Ukoliko ste u blizini Zagreba, možete se s povjerenjem obratiti i u naš kabinet za razvojnu podršku Korneo.