Dijete od 20 mjeseci govori svega nekoliko riječi

Poštovani, moje dijete ima 20 mjeseci i još uvijek ne priča. Puno mu pričamo, čitamo slikovnice, neprestano imenujemo stvari, ali ne želi pričati.

shutterstock_1735801265.jpg

Razumije sve što ga pitam i zatražim da donese, ali kad ga zatražimo da izgovori neku riječ on ne želi. Ponekad ponovi "ajde, daj", a jedino što govori je am-am, što znači da je gladan ili žedan. Zna reći mama i data, ali kad ga mi ne nagovaramo da ponovi već spontano. Ne znam kako bih ga više potakla na pričanje, pa Vas molim za savjet. Puno hvala. Taty

Poštovana,

navedene teškoće ukazuju na kašnjenje u jezično-govornom razvoju, iako to kašnjenje ne znači nužno razvojno zaostajanje ili postojanje teškoća u razvoju. Kašnjenje u pojavi prve riječi i usporeni jezično-govorni razvoj može biti rezultat sporije maturacije i nezrelosti djeteta, ali i rani pokazatelj mogućih jezični teškoća. Ipak, treba imati u vidu da je svako dijete posebno i ima vlastiti tempo razvoja. Djeca u dobi od 20 mjeseci obično imaju fond od 50-ak riječi koje mogu izgovoriti, i puno veći broj riječi koje razumiju. Također pokazuju razumijevanje jednostavnih naloga i mogu odgovoriti na jednostavna pitanja. Stoga pretpostavljam da su primarne teškoće Vašeg djeteta one u ekspresivnom jeziku, dok su vještine receptivnog jezika u skladu s dobi.

Važan aspekt jezično-govornog razvoja je i način na koji dijete komunicira s okolinom, koliko je razumljiva njegova komunikacija (iako nije verbalan), te da li se i koliko pri komunikaciji koristi neverbalnim sredstvima (pogled očima, geste, vokalizacije, mimika, pokreti tijela).

Djeca se također razlikuju s obzirom na stil i način usvajanja jezika. Tako su neka djeca vrlo pričljiva i izgovaraju riječi unatoč teškoćama koje imaju pri njihovom izgovoru. Druga djeca su puno opreznija i ne progovaraju dok nisu sigurna da će moći izgovoriti riječ. Stil učenja često je povezan i s djetetovim temperamentom i socio-emocioonalnim razvojem.

Svakako preporučam da nastavite poticati (ali ne forsirati – kako se ne bi stvorio dodatni otpor) i pratiti djetetov jezično-govorni razvoj. Oponašajte glasanje životinja, imenujte životinje, listajte slikovnice i imenujte predmete u njima. Ukoliko se djetetovo kašnjenje zadrži i u dobi od 24-30 mjeseci obratite se logopedu, kako bi se napravila procjena i dobio bolji uvid u djetetove razvojne sposobnosti.

Asja Dubravčić

mag. rehab. educ., mag. logoped

Kabinet Korneo