Kako da radim s djetetom od 2 godine da proširi fond riječi?

Poštovana, moj sin ima 25 mjeseci i još uvijek ne govori, osim pojedinih riječi (mama, baba, djed, tator- traktor, ovdje, brm za auto, ne, pa-pa, đe je - gdje je, ta ta i du du kada puca iz pištolja, njam njam za jelo i sl

shutterstock_1735801265.jpg

.). Od ovih riječi zna i rečenicu složiti npr. đe je baba ili mama.. đe djed brm brm (gdje je djedov auto), daj tator i sl. Sve razumije i sluša naredbe. Dijelove tijela na sebi i drugima pokazuje. Životinje i predmete u knjigama isto (kada ga pitam npr. Gdje je ptica on pokaže prstom i kaže ovdje). Voli se igrati sam, s nama i djecom, ali više sa starijom djecom nego sa svojim uzrastom. Nismo išli ni kod jednog doktora još uvijek. Što vi savjetujete, kako da radim s njim da bi proširio fond riječi i da li smatrate da bi mu upis u vrtić pomagao da počne više govoriti? Hvala unaprijed!

Poštovana,

poznato je kako dječaci pretežno malo kasne u jezično-govornom razvoju u odnosu na djevojčice. U „borbi“ između motoričkih i jezičnih centara u mozgu koja je karakteristična u toj dobi, kod njih češće motorika dobiva prednost (kod djevojčica je obrnuto). Kada se ti centri „osnaže“, jezični centri dobivaju „više prostora“ pa i ekspresivni rječnik počinje više rasti.

Vaš opis djeteta govori u prilog jednom normalnom jezično-govornom razvoju dvogodišnjeg dječaka. Vrtići su sredine u kojima „lijeni progovarači“ postaju primorani koristiti naprednije tehnike komunikacije u odnosu na one koje su koristili u kućnom okruženju (geste pokazivanja, dohvaćanja, onomatopeje i sl.) kako bi što prije zadobili pažnju odgojiteljica. Pošto tamo nema roditelja koji će poslužiti kao produžena ruka, dijete se počinje oslanjati na govor koji je precizniji i efikasniji u zadovoljavanju njegovih potreba u grupi.

Roditelji uvijek mogu dodatno stvoriti plodno tlo za širenje rječnika na način da:

  • Slijedite djetetov interes u igri:
    • Ako se dijete voli igrati u pješčaniku, osigurajte mu mini figurice životinja/vozila/voća/povrća kojima ćete skupa s djetetom izgraditi dom.
    • Ako dijete voli listati slikovnice, oponašajte životinje,vozila i sl. tražeći od djeteta da Vam pokaže ili imenuje koga imitirate. Ukoliko dijete ne izgovara imena životinja, dovoljno je da ponovi kako se glasaju. Imajte na umu da dijete cijelo vrijeme gradi recepti rječnik u svojoj glavici i da nije nužno da odmah izgovori željenu riječ ili ponovi za Vama. Kada dijete bude spremno riječi će dolaziti same od sebe, a do tada će se „spremati“ u mentalni leksikon.
    • Pjevajte jednostavne pjesmice s djetetom. Kada ih ponovite dovoljan broj puta, dijete će predviđati i ubacivati riječi koje nedostaju. Intonativno bogatstvo pjesmice, kao i prisutnost rime, stvorit će zabavnu i šaljivu atmosferu u kojoj će dijete uživati i sudjelovati. Roditelj treba biti što kreativniji u nuđenju sadržaja kojeg može mijenjati ovisno o interesu djeteta. Jedna od jednostavnijih pjesmica koja se izvodi uz pokrete ruka i noga je:

Medo

BA-BA,BA-BA, BA-BA, BU!

ME-DO, JE-DE, JA-BU-KU!

  • Što više provodite kvalitetno vrijeme s djetetom tijekom kojeg ćete mu biti u potpunosti posvećeni. Kada je roditelj motiviran i zabavlja se u igri s djetetom, dijete to osjeća, u njemu raste intrinzična motivacija koja ga potiče na maksimalnu suradnju i učenje.