Prekomjerna tjelesna težina i pretilost postali su globalno tema broj jedan kad je zdravlje djece u pitanju. Hrvatska nije izuzetak pa podatci iz 2016. godine otkrivaju da 33% dječaka i 20% djevojčica ima prekomjernu tjelesnu masu ili je pretilo u dobi od jedanaest godina. Ta su djeca pod povećanim rizikom od razvoja mnogih kroničnih bolesti kao što su dijabetes, bolesti srca i krvnih žila i neki oblici raka. Osim toga, kad uđu u tinejdžersku dob, pretila djeca sklonija su razviti poremećaje u prehrani te imaju izuzetno negativnu sliku o sebi što dovodi do raznih psiho-emocionalnih problema.

Stoga je vrlo važno da roditelji čija djeca imaju prekomjernu težinu, osvijeste to kao problem koji moraju zajedno s djetetom riješiti. Rješavanje problema počinje razgovorom, no u komunikaciji treba biti suosjećajan i mudar. Reader’s Digest napravio je veliki članak na ovu temu te razgovarao sa doktoricom pedijatrije Elizabeth Shepard, stručnjakinjom za nutricionizam i pretilost u sveučilišnoj instituciji Stanford Children’s Health. Ovo su njezini savjeti za roditelje koji ne znaju kako razgovarati s djetetom o njegovoj ili njezinoj prekomjernoj težini:

Naglasak stavite na zdravlje, a ne na debljinu

Djeca koja imaju problema s viškom kilograma toga su itekako svjesna i zasigurno se bore s kritikama vršnjaka. Roditelji bi trebali maknuti fokus razgovora s debljine i preusmjeriti ga na konkretne promjene i aktivnosti koje će se poduzeti, a odnose se na usvajanje zdravijih životnih navika. Pričajte djetetu što bi željeli promijeniti i sklopite s njime pakt o suradnji.

Ne spominjite dijetu kao rješenje

Svaki liječnik strogo će vam zabraniti provođenje dijete kod djece koja su u fazi rasta i razvoja i trebaju energiju. Iako dijeta u osnovnom značenju znači “prehrana”, odnosno određeni način prehrane, kod nas dijeta obično znači odricanje od nekih grupa hrane i potpuno izbacivanje obroka. Dijeta daje brze rezultate ali je kontraproduktivna. Cilj za vaše dijete treba biti dugoročan. Pokušajte nezdrave namirnice (procesuirana i brza hrana, dubokopržena hrana, slatkiši i sokovi, pekarski proizvodi i sl.), postepeno mijenjati zdravijim i svježim. Uključite dijete u taj proces i pokušajte pronaći hranu i recepte koje će dijete voljeti jesti, a bit će kvalitetniji. Te promjene moraju se događati na razini cijele obitelji, pa se dijete neće osjećati izdvojeno i etiketirano da je samo ono na “dijeti” i pati. Isto tako ne spominjite kalorije, nemojte ih brojati i fokusirajte se samo i isključivo na zdravu prehranu.

Nemojte previše razgovarati, radije se aktivirajte

Ponekad je najbolji način da s djetetom razgovarate o njegovoj težini taj da uopće o tome ne razgovarate. Mala djeca vjerojatno neće niti tražiti dodatna objašnjenja kad uvedete promjene. Oni malo stariji možda će imati potrebu podijeliti s vama psihološko-emocionalnu zabrinutost, posebno ako su meta zadirkivanja i ismijavanja među vršnjacima. Bilo bi dobro da saznate je li vaše dijete žrtva zadirkivanja i potom porazgovarate da se dijete oslobodi potištenosti i strahova. Ako to nije slučaj, možda ni nije potrebno previše govoriti, već na mala vrata i postepeno počnite uvoditi promjene u djetetovu prehranu i aktivnosti.

Uzmite u obzir djetetovo mišljenje

Pitajte dijete što ono misli i osjeća u vezi promjena koje ćete kao obitelj uvesti u prehranu. Cilj je da dijete nema dojam da mu se nešto nameće, već da se s njime želi postići dogovor i da ima pravo na vlastito mišljenje. Čak je poželjno da si dijete samo postavi dugoročne i ostvarive ciljeve. Ne zaboravite naglasiti da ste mu podrška i da ćete mu pomoći.

Zdrava prehrana neka postane prioritet u vašoj obitelji

Ponekad djetetove nezdrave navike u prehrani proizlaze iz nezdravih navika roditelja. Kada se suoče s problemom pretilosti kod djeteta, mnogi roditelji moraju se s istim problemom suočiti i kod sebe. Najlakši izlaz iz ove situacije je da kao obitelj porazgovarate što bi mogli promijeniti i koje zdravije izbore uvesti. Neka ti ciljevi budu ostvarivi. Na primjer, nemojte izbaciti sa svog obiteljskog stola desert u potpunosti ako se svi volite zasladiti, već se dogovorite da štrudle, buhtle ili kekse zamijenite nekim zdravijim izborom kao što su voćne salate ili voćni kolači s malo šećera. Vrlo učinkovite promjene su i obavezan zajednički obrok za istim stolom, uključivanje djece u kupnju namirnica i pripremanje obroka. Uvođenje zdravih navika neka bude zabavno, a ne nametanje stroge discipline za koju niste sigurni hoćete li ju moći dugoročno održavati.

Ne eliminirajte baš svu “lošu” hranu

Ako djetetu iz prehrane izbacite baš sve što voli, napravit ćete više štete nego koristi. Dijete će jesti potajno, kupovati si slatkiše poslije škole i početi se nagrađivati i tješiti žuđenom hranom. Nagli i bolni rezovi nikada nisu zdravi i dobri, a vi želite da se vaše dijete osjeća zdravo i dobro. Postepeno izbacujte i mijenjajte navike. Na primjer, ako dijete svako jutro želi čokoladni namaz na bijelom kruhu, dogovorite se da takav doručak može dobiti jednom tjedno, a potom ga zainteresirajte i za neke druge izbore.

Ne kritizirajte i ne posramljujte djetetov izgled i tijelo

Kad razgovarate o kilogramima nemojte koristiti izraze poput “debeo si”, “imaš salo”, “ogromna si” i budite oko toga suosjećajni. Brojna istraživanja pokazala su da stvaranje loše slike o vlastitom tijelu u djetinjstvu, dovodi do pretilosti i nezdravih prehrambenih navika i obrazaca u odrasloj dobi. Učinkovitije je usmjeriti dijete na zdravije odluke, nego kritizirati njegove loše odluke.

Pohvalite dijete zbog truda

Svako pozitivno ponašanje i pomake svakako pohvalite. Ako dijete više vozi bicikl jer zbog zdravije hrane ima više energije i volje, svakako mu to spomenite: “Drago mi je što se više voziš na biciklu. Možda stvarno imaš više energije i bolje si volje od kada zdravije jedemo”. Isto tako, stalno ga potičite na nove aktivnosti. Ako vaša curica voli plesati, upalite češće radio i potaknite ju da pleše. Slobodno zaplešite s njome da ju zainteresirate. Ako pak dijete “poklekne” ili pogriješi (npr. na rođendanu pojede tri komada torte iako mu je dovoljan bio i jedan), nemojte odmah na njega drvljem i kamenjem. Za stvaranje novih navika treba vremena i svaka “greška” u koracima prilika je za učenje. Isto tako, pohvale nemojte upućivati u vezi kilograma i izgleda. Nemojte djetetu govoriti “baš sam ponosna na tebe jer si smršavio dva kilograma” ili, na primjer, “vidi ti se da si smršavila jer ti trbuh više tako ne strši dok nosiš ovu haljinicu”.

Promjene u načinu života ne znače samo zdraviju prehranu

U normalizaciji težine, osim zdravije hrane, u djetetovu svakodnevicu možete uvesti još neke promjene. Redovita tjelesna aktivnost vrlo je važan aspekt. Počnite s hodanjem. Svakoga dana šetajte barem 15 do 30 minuta. Ako imate mogućnosti, upišite dijete na neku sportsku aktivnost, barem dva puta tjedno po 60 minuta. Isto tako, uključite dijete u kućanske poslove. A tu su i još neki korisni savjeti: ugasite televizor kada jedete jer dijete je fokusirano na sadržaj i sklonije je nesvjesno hranu trpati u sebe. Isto tako, potrudite se uvesti reda u rutinu spavanja. Manjak sna također se povezuje s gomilanjem kilograma.

Organizirajte obiteljske aktivnosti

Ako želite da se dijete više kreće, a nije baš oduševljeno treniranjem nekog konkretnog sporta, pokušajte sa zabavnim obiteljskim aktivnostima. Zimi idite na klizanje, grudanje, na bazene, a ljeti na izlete na kojima možete igrati badminton, dodavati se loptom i slično. Kao i kod hrane, naglasak stavite na zabavu i vježbanje, a ne na skidanje kilograma. Oni će se uz dovoljno kretanja sami regulirati kroz određeno vremensko razdoblje.

Budite djetetu dobar primjer

Ako želite da dijete zdravije jede, to morate učiniti i vi. Ne možete djetetu na tanjur staviti blitvu i piletinu s roštilja, a da ostatak obitelji jede pizzu. Isto vrijedi i za vježbanje – ako se vi nećete pokrenuti, neće se ni vaše dijete. Istraživanja su pokazala da se djeca puno brže prilagođavaju promjenama i usvajaju lakše nova ponašanja, ako ta ista ponašanja vide kod svojih roditelja i vršnjaka. Imajte uvijek na umu da za sve članove obitelji radite dobru stvar.

Zatražite profesionalnu pomoć

Nemojte se libiti zatražiti pomoć pedijatra, nutricioniste i psihologa. Ovisno o tome koliko je vaše dijete zbog debljine fizički, ali psiho-emocionalno loše, savjeti stručnjaka itekako će vam pomoći na vašem putu. Važno je da ste priznali problem, osvijestili ga i da ste odlučni dugoročno pomoći svome djetetu.