Ubrzan način života, stres i loša prehrana danas ne zaobilaze niti mališane. Sve je veći broj djece koja se od ranih nogu bore s pretilošću. Kada roditelji primijete kako je njihovo dijete počelo nakupljati sve više neželjenih kilograma, prva stvar koju će vjerojatno probati smanjiti je šećer. Što se unosa kalorija tiče, izbacivanje šećera je tada i više nego poželjno.

Međutim, mnogi mališani od ranih su dana naučeni na slatkiše, te je gotovo sigurno kako takvu zabranu, u najmanju ruku, neće dobro primiti. Stoga se mnogi roditelji jednostavno odlučuju slatkiše koje njihov mališan jede, zamijeniti relativno sličnima, no bez šećera. No, ponekad i proizvodi na čijim ambalažama piše kako ne sadrže šećer i masti, mogu biti jednako štetni.

Što su zaslađivači i čemu služe?

Umjetni zaslađivači u jelima i pićima imaju jednu funkciju – oponašati šećer, kako okus hrane ne bi bio toliko različit od proizvoda koji ga sadrže. Ove namirnice često se na tržištu reklamiraju kao zdrave i dijetne. Tako danas možemo pronaći zaista velik broj proizvoda koji se zbog zamjene šećera nekim sladilom predstavljaju kao zdravi – od žvakaće gume, do gaziranog soka.

Zaslađivači u hrani mogu biti prirodni, no češće je riječ o onim sintetičkim spojevima, koji mogu biti i do stotinu puta slađi od šećera kojeg ljudi koriste u kućanstvu. Umjetna sladila zaista mogu imati brojne prednosti poput smanjenju rizika od nastanka karijesa, mogu ih koristiti osobe koje boluju od nekog tipa dijabetesa i slično. No, je li njihovim uvođenjem u namirnice zaista riješen i problem debljanja, pogotovo kod djece na koju otpada velik dio potrošnje slatkiša? Stručnjaci su u posljednjih nekoliko istraživanja provedenih na ovom području zaključili kako umjetna sladila ipak nemaju tolike blagodati kao što se mislilo.

Umjetna sladila i mršavljenje

Pravilo koje vrijedi za bilo koju namirnicu, vrijedi i za šećer – u umjerenim količinama ne predstavlja opasnost za organizam. No, upravo se šećer već dugo vremena nalazi na „crnoj listi“ spojeva u hrani koji uzrokuju debljanje. Osobe koje se bore s prekomjernom težinom, tada će iz svoje prehrane najvjerojatnije probati u potpunosti izbaciti šećer, ne razmišljajući o njemu kao spoju koji je ljudskom tijelu, u određenoj količini, itekako potreban.

Posljednjih nekoliko godina mnoga su istraživanja potvrdila kako umjetni zaslađivači potiču kontraefekt i potiču debljanje, pogotovo kod djece. Kako je to moguće kad gotovo niti ne sadrže kalorije? Ovaj fenomen objašnjen je tako da umjetna sladila smanjuju sposobnost organizma da regulira tjelesnu težinu i unos hrane u organizam. Slatki okus na neki način priprema organizam na aktivnost i preradu većih količina hrane koja sadrži taj šećer. Kad taj signal jednom prestane, on dovodi do zbunjivanja organizma koji manje energije ulaže u probavljanje i preradu hrane unijete u organizam.

Kako pomoći djeci koja se bore s viškom kilograma?

Kad su umjetna sladila u pitanju, većina stručnjaka slaže se u jednome – djeca bi ih trebala izbjegavati koliko god je to moguće. Kod pretile djece ne radi se samo o pretjerivanju u unosu šećera, već i ostale hrane koja ga možda ne sadrži u tolikim količinama. Stoga prelazak na dijetni gazirani sok vrlo vjerojatno neće imati nikakav učinak. Budući da se djetetovo tijelo ubrzano razvija, potpuno ukidanje šećera u prehrani, dugoročno bi moglo imati više štete nego koristi.

Stoga, kao roditelj, prvenstveno biste trebali mališanu objasniti zašto danas ne može dobiti tu čokoladu koju toliko voli. Pojasnite mu i kako to ne znači da ju više uopće ne smije jest, no predložite da umjesto nje pojede neko voće. Naravno kako djetetu to i neće biti previše zanimljivo, ali to je pravi trenutak da se vi i vaš mališan bacite u kulinarski pothvat – napravite šarenu voćnu salatu, a voćke možete i izrezati u različitim oblicima – mogućnosti je zaista mnogo. A slatkiše poput čokolada ili grickalica ostavite za jedan „poseban“ dan u tjednu kada ćete svog mališana počastiti.