Kod djece koja previše gledaju televiziju uočene su negativne promjene moždane strukture

Već smo mnogo puta pisali o raznim istraživanjima koja proučavaju pitanje kako gledanje televizije i općenito boravak djece pred raznim ekranima utječe na njihov razvoj?

52d64dde451b8

Većina studija pokazuju da je taj utjecaj negativan, a najnovija ide još dalje i tvrdi da previše vremena provedenog u gledanju televizije utječe na razvoj dječjeg mozga na način da mijenja moždanu strukturu.

Što dijete više vremena provodi ispred televizijskog ekrana, promjene na mozgu su složenije, tvrde stručnjaci s japanskog Sveučilišta Tohoku koji su proveli studiju.

Studija je provedena nad 276 djece starosti od 5 do 18 godina, koja gledaju od 0 do 4 sata dnevno televiziju, odnosno prosječno 2 sata dnevno.

Utjecaj na mozak djece pratio se pomoću magnetske rezonance, a skenovi su pokazali da djeca koja su provodila najviše vremena ispred ekrana, imaju veću nakupinu sive moždane tvari u tzv. frontopolarnoj regiji kore. Nakupina sive tvari u tom dijelu mozga ima negativne posljedice na verbalne vještine.

Nakupljanje sive tvari u spomenutoj regiji moždane kore stručnjaci su usporedili s nakupljanjem suvišnih kilograma. Spomenuta regija mozga, upravo suprotno, s odrastanjem treba postati sve tanja kako bi funkcionirala pravilno.

"Ta područja pokazuju kortikalno stanjenje tijekom razvoja, a djeca s visokim kvocijentom inteligencije imaju vrlo tanko kortikalno stanjenje u tom području", piše u izvješću o istraživanju.

Stručnjaci naglašavaju da za razliku od, primjerice, učenja sviranja instrumenta, sadržaji koje gledamo na televiziji nisu slojeviti, nemaju više razine, ne razvijaju se, ne ubrzavaju i ne variraju.

Drugim riječima, gledanjem televizije dijete ne dobiva više korisnog iskustva koje bi bilo proporcionalno s vremenom. Tu ne vrijedi, što više gledam, to više dobivam, znam i učim. Zbog toga gledanje televizije ne pridonosi razvoju kognitivnih funkcija.

Utjecaj gledanja televizije na "struktiralni razvoj" mozga kod djece nikada do sad nije bio isptivan na ovaj način, tvrde autori.

"Zaključak je da je gledanje televizije direktno ili indirektno povezano s neurokognitivnim razvojem djece", stoji u tekstu o studiji. Neke od promjena nisu pozitivne i korisne te bi roditelji i skrbnici trebali imati na umu taj utjecaj Tv-a na dječji mozak.

U studiji nije bilo razlike u rezultatima kod dječaka i djevojčica. Studija je objavljena u stručnom časopisu Cerebral Cortex i dokazala je da se promjene na mozgu događaju proporcionalno s dužinom dnevnog gledanja televizije, ali nije jasno dokazala da promjene definitivno uzrokuje televizija.

Naime, znanstvenici kažu da je moguće i da negativne promjene na mozgu uzrokuje premalo drugih aktivnosti, poput čitanja, igranja, bavljenja sportom ili druženja s prijateljima i članovima obitelji. Možda se ne bi smjelo direktno kriviti TV, već samo posredno, jer zbog gledanja TV-a djeca se premalo kreću, igraju i druže s vršnjacima.

Frontopolarna regija mozga već se dugo u raznim istraživanjima povezuje s "Intelektualnim sposobnostima".