Nažalost, ni Hrvatsku nije zaobišao utjecaj tzv. zapadnjačkog načina života i prehrane te se stoga svakim danom bilježi sve veći broj pretile djece. Najčešći uzroci debljine pripisuju se prekomjernom unosu energije te tjelesnoj neaktivnosti. Tome pridonosi i gensko nasljeđe te psihološki i socioekonomski čimbenici, kao i utjecaj obitelji.

Ako ste jedan od roditelja čije dijete ima problema s težinom, vjerojatno postajete nervozni pri pomisli da biste o tome s njime trebali razgovarati. Primjerice, imate li kćer, sigurno mislite kako bi je razgovor o njezinoj prekomjernoj težini mogao potaknuti da se srami svoga tijela ili da nanese štetu njezinu samopouzdanju.

Za početak, imajte na umu da većina pretile djece zna da ima problem. Izbjegavanjem teme i pretvaranjem da je sve u redu, djeci se šalje kriva poruka kako je prekomjerna težina nešto sramotno, nešto o čemu se ne bi trebalo razgovarati. Stoga, nemojte gubiti vrijeme, skupite hrabrosti i započnite razgovor.

Budite otvoreni i iskreni –  progovorite o vlastitim iskustvima

Na primjer, ako ste se u osnovnoj školi naglo razvili te se počeli zbog toga nelagodno osjećati u kupaćem kostimu, podijelite to iskustvo sa svojom djecom. Važno je samo da izbjegavate negativan i kritičan odnos prema vlastitome tijelu. Ukoliko vas djeca čuju da govorite negativne stvari o svojemu tijelu, većinu njih, počet će zabrinjavati i vlastito.

Uključite se kao obitelj

Ne zaboravite upotrijebiti zamjenicu “mi” prilikom razgovora o težini i zdravlju. Objasnite djetetu da ste odlučili uvesti neke promjene u obiteljskom jelovniku od kojih će svi imati koristi. Možete mu reći: “Zašto ne bismo svi zajedno pokušali nešto promijeniti?” ili “Hajdemo se naučiti ispravno hraniti, a dobro bi nam došlo i više kretanja.” Međutim, ne istaknete li da govorite o cijeloj obitelji, mogli biste odaslati poruku kako jedno dijete ima “problem” ili je “drukčije.”

Razgovarajte o prehrambenim izazovima koji ga očekuju

Dijete koje je odlučilo jesti zdravije može osjećati uznemirenost kako se približava datum nekog slavlja, primjerice rođendana na kojem se poslužuje hrana kojoj je teško odoljeti. Kada ste god u mogućnosti, zatražite jelovnik unaprijed kako bi s djetetom razradili “plan” koju hranu namjerava jesti, a koju preskočiti. 

Pojasnite im vezu između težine i zdravlja

Djetetu morate objasniti da nezdrava hrana i prekomjerna težina utječu na svaki tjelesni sustav te da ona za sobom povlači mnogobrojne zdravstvene rizike. Razgovor obavezno oblikujte prema uzrastu djeteta kojemu se obraćate.

Razgovarajte s djetetom o zdravim namirnicama

Djecu vrlo lako može zbuniti riječ “zdravo.” Umjesto da kažete kako je neka namirnica “zdrava” ili da namirnicama dajete obilježja poput “dobre” i “loše” namirnice, radije objasnite zašto je nešto korisno. Pokušajte govoriti o hrani na djeci razumljiv način. Primjerice, starijoj djeci možete reći da je kelj bogat kalcijem koji utječe na rast i razvoj kostiju ili mlađem djetetu recite da će mu špinat pomoći izgraditi velike mišiće, zbog kojih će brže trčati.

Budite mu podrška i potpora

Potaknite svoje dijete da izrazi što osjeća, a zatim ga pozorno slušajte. Ponekad mu je dovoljno da zna kako ga netko sluša, a da pritom ne osjeća nikakav pritisak zbog problema na koji je naišao.

Potičite pozitivno ponašanje

Pokažite djetetu da ste zadovoljni svakom zdravom odlukom. Pohvalite djecu kada vidite da počinju razvijati zdrave navike.