Nakon višemjesečnog opsežnog istraživanja, u Kući Europe u Zagrebu, hrvatska europarlamentarka Biljana Borzan i ravnateljica Hrvatske agencije za hranu Andrea Gross-Bošković predstavile su rezultate analize kvalitete (naizgled) istih proizvoda u Hrvatskoj i Njemačkoj. Istraživanje je pokazalo kako je kod više od polovine ispitanih proizvoda utvrđena razlika u kvaliteti, te da je većina analiziranih proizvoda skuplja u Hrvatskoj, nego u Njemačkoj.

Od ukupno 26 ispitanih proizvoda samo kod njih četiri nije nađena razlika niti u kvaliteti niti u cijeni. Kod 54% proizvoda utvrđena je razlika u kvaliteti, dok je više od 60% proizvoda, u trenutku kupnje, bilo skuplje na hrvatskom tržištu. U kritičnoj skupini nalaze se neki od omiljenih dječjih proizvoda: Nutella, Wudy hrenovke, Danone Activia jogurt, Hipp dječja hrana, deterdžent Ariel te Haribo bomboni. Krenimo redom pogledati u kojoj se mjeri hrvatski proizvodi razlikuju od onih u Njemačkoj.

Hrenovke

Za početak, Wudy hrenovke od pilećeg i purećeg mesa na hrvatskom tržištu, suprotnu nazivu, rađene su od tzv. otkoštenog mesa, koje se prema EU propisima ne smije označavati kao meso. Njemački proizvod je napravljen od pravog purećeg i pilećeg mesa.

Hipp dječja hrana

Pozornost roditelja svakako treba privući i primjer Hipp dječje hrane-bio riža i mrkva s puretinom u kojem su također pronađene značajne razlike. Proizvod namijenjen hrvatskom tržištu sadrži znatno manji udio povrća i veći udio riže od njemačkog proizvoda. Razlika je i u tome što proizvod na hrvatskom tržištu ne sadrži krumpir, već samo mrkvu i rižu te ima manje omega 3 masnih kiselina. Unatoč svim razlikama, proizvodi na oba tržišta stavljeni su pod istom šifrom artikla. Posebnu težinu rezultatima za dječju hranu daje činjenica da je proizvod za hrvatsko tržište skuplji za više od 50%, te činjenica da se radi o proizvodu namijenjenom prehrani djece.

Nutella, jogurti i gumeni bomboni

Značajne razlike pronađene su i kod Nutelle, Danone Activia voćnog jogurta od jagode, a kod Haribo happy cola gumenih bombona, u njemačkom proizvodu je utvrđena znatno veća količina ukupnog šećera od deklarirane. Razlike su evidentne i kad je cijena u pitanju jer su Haribo bomboni u Hrvatskoj 39 posto skuplji od onih u Njemačkoj.

Danone Activia voćni jogurt namijenjen hrvatskom tržištu sadrži pak više šećera, te postoji značajna razlika u popisu sastojaka. Tako npr. proizvod kupljen u Njemačkoj ima već udio jagoda i nema navedene aditive.

Što se tiče Nutelle, istraživanje je utvrdilo da ona iz Hrvatske sadrži sirutku u obliku praha i manji postotak obranog mlijeka u prahu dok proizvod iz Njemačke sadrži samo obrano mlijeko u prahu. Isto tako, utvrđena je značajna razlika u boji, konzistenciji, mirisu i okusu proizvoda pa je tako proizvod kupljen u Hrvatskoj slađi, gušći i aromatičniji na kakao dok je proizvod iz Njemačke tamniji, arome lješnjaka i maziviji. Još kad tome dodamo podatak da je Nutella u Hrvatskoj za 28 posto skuplja nego u Njemačkoj, onda hrvatski kupci imaju pravo biti dodatno ogorčeni

Prašak za rublje

Ovo istraživanje je prvo u EU koje je uključilo i neprehrambene proizvode. Od pet testiranih velike razlike su nađene u kvaliteti deterdženta za rublje Ariel Vollwaschmittel. Pokazalo se da njemački proizvod koji za razliku od hrvatskog ima oznaku „compact“ ima znatno veću učinkovitost pranja pri nižoj temperaturi (40ºC), dok pri 60ºC razlika također postoji, ali je manja. Unatoč tome, deterdžent za njemačko tržište je oko 25% jeftiniji od onog na hrvatskom tržištu.

Analiza je provedena na 26 proizvoda koja su izabrali sami hrvatski potrošači, a samo istraživanje bilo je podijeljeno u tri faze. I ovo istraživanje je, kao i ranija europska istraživanja, potvrdilo opravdanost stava više od 80% naših građana koji misle da ih multinacionalne kompanije tretiraju kao građane drugog reda. Detaljnije o razlikama u pojedinim proizvodima možete saznati na ovom linku.