Danska, mala zemlja na sjeveru Europe od davne 1973. je gotovo svake godine proglašavana zemljom najsretnijih ljudi na svijetu. Što to Dansku čini toliko posebnom i drukčijom i kako danski roditelji uspijevaju iz godine u godinu odgojiti sretnu i uspješnu djecu?

Odgovor je vrlo jednostavan, u načinu na koji odgajaju svoju djecu, tvrde autorice svjetskog bestsellera “Danski odgoj djece” američka kolumnistkinja i mama koja živi u Danskoj Jessica Joelle Alexander i psihoterapeutkinja Iben Dissing Sandahl. I mi smo uzeli knjigu u ruke i odlučili saznati zašto su danska djeca toliko sretna, puna samopouzdanja i sposobna.

 

Autorice tvrde da je zapravo riječ o baštini koja se prenosi s generacije na generaciju stvarajući samouvjerene, samopouzdane, stabilne, sretne i otporne odrasle ljude – a to može uspjeti svakome.

Katkad zaboravljamo da je odgajati, baš kao i voljeti, glagol. Za ostvarivanje pozitivnih rezulata potreban je napor i rad. Potrebna je golema količina samosvijesti da se bude dobar roditelj. Dobro roditeljstvo od nas zahtijeva da promatramo što činimo kad smo umorni, pod stresom i na krajnjim granicama izdržljivosti.

P.A.R.E.N.T

A dobro i uspješno roditeljstvo, tvrde autorice, krije se u danskoj filozofiji roditeljstva, to jest danskom odgoju djece koji su skratile u lako pamtljiv akronim P.A.R.E.N.T sastavljen od početkih slova sljedećih engleskih riječi: play (igra), authenticity (autentičnost), reframing (preoblikovanje), empathy (empatija), no ultimatums (bez ultimatuma) i togetherness (zajedništvo) i hygge.

Roditelji, ističu Alexander i Sandahl trebaju najprije sagledati vlastite “defoltne” postavke i roditeljske sklonosti kako bi što bolje ustanovili što trebaju promijeniti i postali što uspješniji roditelji.

Kad sagledaju vlastite “defoltne” postavke, načela danskog odgoja skraćena u akronim poslužit će im kao jednostavan i učinkovit alat za povećanje sreće njihove djece i njih samih.

Igra

Pomaže djeci da razviju brojne ključne životne vještine. Otpornost, sposobnost nošenja s problemima, vještine pregovaranja i samokontrola samo su neke od dobrobiti nestrukturirane slobodne igre, kao i upravljanje stresom, što smanjuje vjerojatnost da će djeca kad odrastu patiti od anksioznosti. Igra, tvrde autorice pridonosi razvoju unutarnjeg lotusa kontrole, a to pomaže djeci da vjeruju u vlastite sposobnosti, polažući tako temelje sreće.

Autentičnost

Pomaže djeci da razviju snažan unutarnji kompas jer uče vjerovati vlastitim osjećajima. Roditelje savjetuju da ne zaborave da je posve u redu osjećati sve osjećaje. Smatraju da različite vrste pohvala različito utječu na djecu s obzirom na način na koji će doživljavati sebe u svijetu. Isto tako, pretjerane pohvale za beznačajna dostignuća i pohvale zbog inteligencije mogu učiniti djecu nesigurnima i nesklonima preuzimanju rizika.

Preoblikovanje

Moćan je način koji djeci pomaže da promijene pogled na život, a i roditeljima da promijene svoje poglede na život. Način na koji odlučimo gledati na stvari utječe na to kako ih doživljavamo. Prenošenje vještine preoblikovanja na djecu možda je najveći dar koji im možemo dati.

Empatija

Alexander i Sandahl smatraju da ukoliko budemo manje skloni osuđivanju i posramljivanju, bolje ćemo razumjeti vlastitu i tuđu ranjivost, što će pridonijeti međusobnoj bliskosti, stvarajući dublje odnose te čineći nas sklonijima opraštanju i u cjelini sretnijima. Primjenom empatije učimo djecu da poštuju druge i sebe, a to pridonosi većem osjećaju dobrobiti i životnog zadovoljstva.

Bez ultimatuma

Mnogo roditelja viče ili pribjegava tjelesnom kažnjavanju kao obliku discipliniranje djece. Roditelji gube kontrolu, a od svoje djece očekuju da ih ona nikada ne izgube. Danski je roditeljski stil demokratičniji te potiče razvoj povjerenja i otpornosti u djece. Djeca koja imaju poštovanje i razumijevanje svojih roditelja, kojoj se pomaže da shvate i poštuju pravila, razvijaju mnogo snažniji osjećaj samokontrole i naposljetku odrastaju u sretnije i emotivno stabilnije odrasle ljude.

Zajedništvo i hygge

Načini su njegovanja bliskih odnosa, jednog od najvažnijih preduvjeta osobne sreće. Učeći kako stvoriti hygge, odnosno kako ugodno provoditi vrijeme zajedno, unaprijedit ćemo obiteljska okupljanja, čineći ih ugodnim i nezaboravnim iskustvima za djecu. Ostavljajući “ja” pred vratima i usredotočujući se na “mi”, iz obiteljskih okupljanja možemo izbaciti gomilu nepotrebne drame, napetosti i negativnosti, ističu autorice.

I za kraj

Knjiga “Danski odgoj djece ” nije politički pamflet, a nije ni knjiga o životu u Danskoj. To je teorija roditeljstva za koju autorice Alexander i Sandhal smatraju da je jedan od glavnih razloga zašto se Danci proglašavaju jednim od najsretnijih naroda na svijetu. Sretna djeca odrastaju u sretne ljude koji odgajaju sretnu djecu i tako se krug nastavlja.