Odabir imena za dijete jedan je od najvećih izazova za mnoge roditelje, a čini se kako oni koji dugo i pažljivo razmišljaju i biraju, imaju pravo. Ime može imati dubok utjecaj na dijete koji se proteže na njegovu odraslu dob, pokazuje niz istraživanja.

“Postoji razlog zbog kojeg su knjige s dječjim imenima toliko popularne”, kazao je David Figlio s Northwestern Sveučilišta u Illinoisu. “Uvijek nastojimo razmišljati o prvim djelićima djetetova identiteta i ako mi kao društvo prilažemo puno važnosti imenima, to utječe na način na koji djeca razmišljaju sama o sebi i načine na koje drugi ljudi o njima razmišljaju”.

Mnoga istraživanja pokazuju da izabrano ime utječe na život osobe sve do odrasle dobi. Primjerice, kada dječak dobi ime koje zvuči pomalo “ženskasto”, mogao bi imati problema u ponašanju kasnije u životu. Isto tako, ako dijete dobije jedinstveno ime kakvo nitko drugi nema, to također može značiti neke određene probleme u odrastanju.

Britanska studija među 3.000 roditelja objavljena u svibnju sugerira da jedan od pet roditelja žali zbog imena koje je dalo djetetu, a najčešće oni koji su odabrali imena koja su čudna i teško se izgovaraju.

Čak i oni koji nisu izravno žalili zbog odabira imena, priznali su da sada znaju neka druga imena i žale što ih tada nisu znali i odabrali, stoji u rezultatima studije koju je proveo Bounty.com [stranica s listom napopularnijih imena u povijesti).

“Ženskasta” imena

Dječaci koji dobivaju imena koja su tradicionalno ženska, pod većim su rizikom od problema u ponašanju kasnije u životu od vršnjaka s “muškastim” imenima, stoji u rezultatima studije. Problemi počinju kada dječaci uđu u pubertet i počnu pokazivati probleme s disciplinom, a problema je posebno puno ukoliko u razredu postoji i djevojčica istog imena.

Dr. Figlio kaže kako je dječacima teško svakog dana se suočiti s činjenicom da nose žensko ime. Osjećaju se manje samosvjesno jer su izloženi konstantnom zadirkivanju.

Istraživanje iz 2005. godine pokazalo je da djevojčice koje dobivaju “muškasta” imena u srednjoj školi iskazuju tradicionalno muške interese kad su školski predmeti u pitanju.

Naime, postoje imena poput Isabela, koja su fonemski ženstvenija i u gotovo sto posto slučajeva nose ga djevojčice. S druge strane, fonemski muškasta imena poput Madison ili Alexis u dvostruko se više slučajeva dodjeljuju dječacima nego djevojčicama. Istraživanje je pokazalo da će Isabela u srednjoj školi biti više okrenuta društveno-humanističkim predmetima, dok će djevojka imena Morgan više birati matematiku, fiziku i kemiju.

Zašto je to tako, ne zna se još uvijek. Dr. Figlio smatra da je to zbog načina na koji roditelji tretiraju djevojčicu imena Morgan. Jesu li roditelji kod odabira imena već bili skloniji određenom stilu odgoja ili su prvo dali ime, a stil odgoja i ponašanja su došli kasnije, nije poznato.


Socioekonomski status i očekivanja

Baš kao što naglasak ili odjeća koju osoba nosi mogu ukazivati o njezinom podrijetlu ili karakteru, tako može i ime. I baš kao i svaki drugi vanjski indikator, i ime može prevariti.

Dr. Figlio sakupio je imena iz više od milijun rodnih listova te je svako ime razdijelio u grupu na temelju njegovih fonemskih dijelova. Analizirao je imena na osnovu kombinacije slova, kompleksnosti i drugih faktora, te je potom koristio statističku analizu kako bi otkrio vjerojatnost da ime pripada nekome iz nižeg socioekonomskog statusa.

“Djeca koja nose imena koju s lingvističke perspektive češće daju roditelji slabijeg obrazovanja, tretirana su drugačije u školi”, kaže Figlio. “Lošiji su učenici i rijeđe ih se izdvaja kao nadarene, a češće kao učenike s problemima u učenju”.

Figlio se pritom više koncentrirao na neobična imena, jer kod uobičajenih imena ljudi imaju neka starija osobna iskustva koja samo preslikaju na osobu istog imena. Drugim riječima, ljudi uobičajenim imenima pridaju osobna značenja koja nemaju veze s time kako ime lingvistički zvuči i na što asocira.

Rezultati studije su pokazali da roditelji nižeg socioekonomskog statusa djeci biraju imena koja su siromašnijeg fonemskog prizvuka.

Ime i uspjeh

Veza između imena i uspjeha kasnije u životu možda ima veze s nastojanjem djece da ispune očekivanja drugih. Ljudi naime stalno vuku podsvijesne aluzije o određenim ljudima iz svoje okoline. Kada neku osobu upoznamo po prvi puta, odmah vučemo podsvjesne zaključke koji se temelje na načinu na koji se osoba kreće, na njenom naglasku i kako nam on zvuči, na temelju toga kako osoba miriši, kako je odjevena i slično.

To je evolucijsko pitanje, jer kod upoznavanja osobe oslanjamo se na svijesno, podsvijesno i osjetila kako bi u najkraćem mogućem vremenu dobili odgovor na pitanje možemo li toj osobi vjerovati ili želimo od nje pobjeći.

Isto se događa i kada čujemo nečije ime. Odmah imamo određena očekivanja i povezujemo ime sa postojećim saznanjima vezanim uz tu kombinaciju slogova. Ukoliko dijete nosi ime od kojeg nešto očekujemo (npr. djedovo ime koji je bio poznati odvjetnik, ili ime velikog izumitelja ili političara), dijete će možda više težiti uspjehu i pokušavati se više dokazivati.

Samopouzdanje

Postoji vrlo snažna veza između toga da li osoba voli ili ne voli svoje ime te njezina visokog ili niskog samopoudanja. Testiranje samopouzdanja može se mjeriti takozvanim testom abecede. Osobu se pita koja slova iz abecede najviše voli. Oni koji imaju visoko samopouzdanje odabrat će slova iz svog imena.

Naša imena doista su snažno isprepletena s našom osobnošću. Ukoliko osoba ne voli svoje ime ili ga ne vole drugi i misle da je čudno i neobično, može stvoriti određene probleme sa samopouzdanjem kod osobe.

Neobična vs. uobičajena imena

Kada dođe vrijeme da odaberemo ime za bebu, postoje dva tipa roditelja – oni koji žele neobično ime i oni koji žele uobičajeno ime koje nose i druga djeca.

Na kraju ispada, da ova odluka doista ima utjecaj na dijete. Roditelji koji kažu da žele djetetu dati jedinstveno ime koje će ga izdvajati iz mase, vjerojatno će i u odgoju njegovati jedinstveni stil. S druge strane, roditelji koji djetetu daju uobičajeno ime i ne žele da se dijete pretjerano izdvaja, njegovat će takav stil odgoja.

Istraživanja su pokazala da roditelji sve više pribjegavaju davanju neobičnih imena, jer živimo u društvu u kojem su individualizam, jedinstvenost i orginalnost na cijeni više no ikad.

Suvremeni trend je promijeniti jedno slovo u već poznatom imenu, kako bi se dodao dašak orginalnosti ili oživljavanje starih imena koja u današnje doba zvuče neobično i egzotično.

(JK, Izvor: Livescience.com)