Hrvatski autoklub objavio je rezultate iscrpnog testa 15 dječjih autosjedalica svih skupina težine, koje su međusobno uspoređene u pogledu sigurnosti, jednostavnosti korištenja, ergonomije, čišćenja i završne obrade te sadržaja štetnih sastojaka. Riječ je o tradicionalnom, drugom ovogodišnjem testu, provedenom kako bi roditeljima pomogli prilikom izbora sjedalice za dijete.

Premoćnu pobjedu odnijela je sjedalica Cybex Juno 2-Fix namijenjena grupi I, djeci težine od 9 do 18 kilograma ili otprilike od jedne do četiri godine. Ova sjedalica pokazala se odličnom u svakom kriteriju našeg testa, sasvim zasluženo je osvojila maksimalne ocjene u svim ispitnim kategorijama pa stoga ni ne čudi da se našla usamljena na vrhu s maksimalnom ukupnom ocjenom “vrlo dobar”.

U slučaju Cybexa Juno 2-Fix, riječ je o vrlo lakoj i sigurnoj sjedalici čiji je jedini nedostatak u tome što zbog svojih dimenzija zahtijeva nešto više mjesta za montažu u automobilu. Ostale mane praktički ne postoje, a posebno treba istaknuti izuzetne rezultate u pogledu sigurnosti te jednostavnosti montaže i korištenja. Cybex kod ove sjedalice nudi i mogućnost spajanja na ISOFIX sustav u automobilu koji dodatno povećava razinu sigurnosti, iako treba reći da se ovdje razina sigurnosti tek neznatno smanjuje kada je sjedalica u automobilu osigurana samo običnim sigurnosnim pojasom.

Stepenicu ispod pobjednika s ukupnom ocjenom “dobar” ovaj se put našlo šest proizvoda. Britax/Römer Kidfix XP SICT, Recaro Monza Nova 2, Storchenmühle Solar i Recaro Monza Nova 2 Seatfix pripadaju grupi II/III u koju se mogu sigurno smjestiti djeca od 15 do 36 kilograma ili otprilike od četiri do 12 godina, dok preostale dvije sjedalice s istim rezultatom na testiranju, Casualplay Q-Retraktor Fix & Support leg i Casualplay Q-Retraktor Fix, spadaju u grupu kojoj pripada i ukupni pobjednik ovoga testa, grupu I. Sve ove sjedalice nemaju nekih značajnijih nedostataka ili mana, no do najviše ocjene nedostajali su im sitni detalji na kojima će njihovi proizvođači očito morati dodatno raditi do nekog sljedećeg testiranja.

Skupina sjedalica s ocjenom “zadovoljavajuće”, koje pripadaju zlatnoj sredini, nešto je manja od prethodne. U njoj su sjedalice Cybex Aton 3 (grupa 0+) , Cybex Aton 3 & Base 2-fix (grupa 0+) i Storchenmühle Starlight SP (grupa I/II/III). Kod prva dva proizvoda iz Cybexa presudila je tek dovoljna ocjena u pogledu sadržaja štetnih sastojaka zbog koje im je smanjen ukupan dojam, a obje sjedalice nude i prilično ograničen pogled djeteta na okolinu automobila. S druge strane, Storchenmühle Starlight SP pruža tek prosječnu zaštitu tijekom frontalnog i bočnog sudara, teško ju je učvrstiti za sjedalo automobila, pogled djeteta također je limitiran, a neznatno je povećana i količina štetnih sastojaka, što sve zajedno ne može donijeti bolji ukupan rezultat.

Ocjenu “dovoljan”, koja je tek korak od neprolazne, ovaj je put zaslužila tek jedna sjedalica, Hema Baby (grupa 0/I). U njezinu slučaju slabosti su uočene u čitavom nizu nedostataka, od onih koji se tiču sigurnosti zbog relativno visokog opterećenja pri frontalnom sudaru, prosječnog opterećenja pri udaru s boka i nemogućnošću sigurnog učvršćenja za sjedalo automobila, pa do onih koji se odnose na jednostavnost korištenja i ergonomiju poput komplicirane montaže i zakopčavanja, limitiranog pogleda na okolinu, ručnog pranja presvlake i povećane kontaminacije.

Ono što posebno zabrinjava kada je riječ o aktualnom testiranju jest činjenica da su čak četiri dječje autosjedalice pale na testu, i to najviše zbog katastrofalnih rezultata u pogledu sigurnosti. Sjedalice Britax/Römer Xtensafix (grupa I/II/III), Nania Baby Ride (grupa 0+), Britax/Römer Max-Fix (grupa 0+/I) i Axkid Kidzofix (grupa I/II) ne mogu se preporučiti i bolje ih je izbjegavati. Britax/Römer Xtensafix pokazao je ozbiljne nedostatke tijekom frontalnog sudara, Nania Baby Ride pala je na testu zbog loših rezultata kod bočnog udara, Britax/Römer Max-Fix pretjerao je sa sadržajem štetnih sastojaka, dok je sjedalica Axkid Kidzofix na testu pala zbog mana tijekom frontalnog udarca jer su se u njezinu slučaju odvojili ISOFIX konektori, a to bi u slučaju stvarne nesreće na cesti moglo imati katastrofalne posljedice.

Prometne nesreće jedan su od glavnih uzroka smrti djece do 14 godina. Procjenjuje se da bi čak 70 posto djece preživjelo ili smanjilo težinu i ozbiljnost svojih ozljeda kada bi tijekom nesreće bilo pravilno vezano u dječjoj autosjedalici. Nažalost, prometne nesreće mogu se dogoditi svakome i u svakom trenutku, čak i tijekom odlaska do najbliže trgovine ili škole. Korištenje primjerene autosjedalice upravo je iz toga razloga i propisano Zakonom o sigurnosti prometa na cestama koji navodi kako vozač motornog vozila može prevoziti dijete mlađe od pet godina samo na stražnjim sjedalima, i to u posebnoj sigurnosnoj sjedalici koja je za vozilo pričvršćena sigurnosnim pojasom vozila ili posebnim kopčama u vozilu. Kada je pak dijete starije od pet, a mlađe od 12 godina, ono se smije voziti samo na stražnjim sjedalima i sjediti na posebnom postolju prilagođenom njegovoj visini tako da se može vezati sigurnosnim pojasom na tri točke vezivanja. Dijete do dvije godine može se prevoziti i na prednjem sjedalu ako vozilo nema suvozački zračni jastuk ili je on isključen te ako se prevozi u sigurnosnoj sjedalici postavljenoj suprotno od pravca vožnje koja je pričvršćena za vozilo pomoću sigurnosnog pojasa na tri točke vezivanja ili posebnim kopčama u vozilu.

Zaključak je više nego očit i mnogo puta ponavljan: autosjedalica – uvijek i bez iznimke!

O testiranjima
Od 2000. godine HAK i njegovi partneri – europski autoklubovi svake godine objavljuju barem jedan usporedni test dječjih sjedalica u svim težinskim kategorijama. Tijekom proteklih 13 godina, koliko se provode testiranja dječjih sjedalica, kod mnogih su uočena značajna poboljšanja. Bez obzira na rezultate, svaka od testiranih autosjedalica bolja je od nikakve. One su jedini prihvatljivi način postizanja dječje sigurnosti, u najvećem broju nesretnih slučajeva, spasit će život djeteta i smanjiti ozbiljne posljedice, a na njihovo korištenje vozače obvezuje i Zakon o sigurnosti prometa na cestama. Zaključak je stoga jasan i nesumnjivo poznat vozačima i roditeljima: „Autosjedalica – uvijek i bez iznimke!“
Više informacija o dosadašnjim testiranjima i rezultatima pojedinih dječjih sjedalica, kao i njihovom korištenju dostupno je u Reviji HAK te web-stranicama HAK-a: www.hak.hr