Prije nekoliko dana odjeknula je vijest kako se u zagrebačke osnovne škole uvode uniforme. Gradski ured za obrazovanje, kulturu i sport svim je školama na području Zagreba poslao dopis u kojem stoji kako bi  se o uvođenju uniformi trebale izjasniti do 15. veljače. U prijedlogu Gradske uprave stoji kako bi svaka škola imala slobodu dizajniranja vlastitih uniformi, koje bi se financirale iz gradskog proračuna. Jer rijetko koje škole bi se mogle samostalno upustiti u ovakav poduhvat. Uz samo financiranje, sada se otvara i niz pitanja, a ono najvažnije tiče se rješavanja problema dikriminacije koje je itekako prisutno kod nove generacije mališana.

Uniforme i problemi nove generacije

I dok se neki slažu kako su uniforme pravi korak u tome da se napokon zaustavi diskriminacija na području socijalnih razlika među učenicima, drugi su pak skeptični. Tako se ovih dana može čuti i pokoja kritika vezana za donošenje ove odluke u potpuno krivo vrijeme, budući da se hrvatsko školstvo već niz godina suočava s mnogim poteškoćama vezanim za plan i program rada, a kurikularna reforma se, unatoč nastojanjima pojedinaca, još uvijek ne nazire.

Kako god bilo, uniforme u školama na području Hrvatske i nisu neka novost, budući da su u većini škola kroz povijest one bile potpuno normalna stvar. Međutim, u današnjem vremenu sve većih socijalnih razlika, koje su k tome vidljive u sve ranijoj dobi, još uvijek je nesigurno reći jesu li školske uniforme upravo ono što će ovaj problem iskorijeniti. Činjenica jest da su socijalne razlike među mališanima vidljive sve ranije, a često su i osnova za fizičko te psihičko zlostavljanje kroz koje prolaze mnogi učenici diljem  Hrvatske.

Razlike među učenicima mnogo su dublje

O ovoj smo temi porazgovarali s ravnateljicom Osnovne škole Ivana Cankara u Zagrebu, Silvanom Svetličić. Ona se slaže kako su razlike u socijalnom statusu među učenicima vidljive već pri polasku u školu, dakle u veoma ranoj dobi, i djeca su ih itekako sposobna prepoznati.

“To se očituje u posjedovanju školskog pribora, odjeće i obuće, materijalnih stvari koje učenici donose u školu – od igračaka u početnim razredima do tehnoloških uređaja poput mobitela, tableta i slično. Učenici postaju svjesni tih razlika već u nižim razredima.”

Što se mišljenja profesora o njihovom uvođenju tiče, ravnateljica Svetličić smatra kako za njihov pristanak ne bi trebalo biti problema.

“Mišljenja učitelja su podijeljena, no ukoliko se uđe dublje u problematiku uvođenja školskih uniformi te njihovom utjecaju na razvoj učenika kao kompletne osobe, smatram da bi se većina učitelja složila s njihovim uvođenjem”, ističe Svetličić.

Djelomično rješenje

Iako bi se uvođenjem uniformi na prvi pogled svi učenici izgledom izjednačili, ravnateljica Svetličić upozorava kako se ipak radi o djelomičnom rješenju, te su za potpuno iskorjenjivanje socijalnih razlika potrebne promjene čiji bi nositelji trebali biti upravo učitelji.

“Učenici svoj socijalni status mogu iskazivati preko npr. obuće, mobitela i sl. Učitelji mogu utjecati na problem nejednakosti u svojim učionicama razgovarajući s djecom o tom problemu, osvještavajući im da socijalni status ne treba nužno igrati ulogu u kvaliteti osobnosti, razgovarajući o vrijednostima i pozitivnim stranama svakog pojedinca te njegovom doprinosu u društvu.”

Učenici osnovnih škola većinom su pozitivno reagirali na najavu o uvođenju obaveznog nošenja uniformi, Silvana Svetličić također smatra kako na području prilagodbe učenika ne bi trebalo biti problema.

“Smatram da bi današnje generacije djece mogle prihvatiti uniforme kao nešto normalno. Vođena primjerom škole izvan Hrvatske, mogu reći da uniforme imaju puno veću ulogu nešto što se čini na prvi pogled. Noseći iste uniforme učenici imaju osjećaj pripadnosti nečemu (školi), međusobnoj povezanosti i zajedništvu. Također, uniforma daje i određenu ozbiljnost učenika prema školi te prema radu. Iz navedenih razloga, smatram da je uvođenje uniformi poželjno.”

Nakon što se škole, ali i roditelji učenika kroz ankete izjasne o uvođenju uniformi u osnovne škole, Grad Zagreb će donijeti konačnu odluku. Pilot projekt tako bi trebao krenuti na proljeće.