U trudnoći žene se savjetuje da paze što jedu jer njihova bebica i njezin razvoj u potpunosti ovise o hranjivim tvarima koje unosi mama. Ne znamo kada se točno pojavio mit da trudnice ne bi smjele jesti gljive, ali nutricionisti ih smatraju vrlo vrijednim izvorom raznih vitamina i vlakana.

Stoga je odgovor na pitanje iz naslova – da, trudnice smiju i trebaju jesti gljive, uz određene mjere opreza koje ćemo navesti niže. Ne postoji ni jedno istraživanje koje bi iz medicinskog razloga trudnicama zabranilo jedenje jestivih gljiva.

No prvo ćemo navesti sve blagodati koje gljive daju našem organizmu, a važne su i za razvoj bebe.

Gljive su bogate sljedećim vitaminima i mineralima:

Vitamini B-kompleksa

U gljivama se nalaze svi vitamini iz B kompleksa, a naročito su bogate niacinom i riboflavinom. B vitamini važni su nam za zdravlje kože, kose, očiju i jetre, za zdravlje živaca i probave, a ključni su i za procese pretvaranja hrane u energiju. Samo za primjer, jedna porcija Portobello šampinjona (izgledaju kao obični šampinjoni, ali su puno veći; može ih se kupiti u šoping centrima), zadovoljava 21 posto dnevne potrebe za niacinom i oko 8 posto dnevne potrebe za riboflavinom.

Niacin ili vitamin B3 pomaže u sintezi raznih spolnih hormona i hormona stresa, učinkovit je u poboljšavanju cirkulacije i smanjenju razine kolesterola, pa će svakako povoljno djelovati na trudnicu i njezin organizam. Riboflavin ili vitamin B2 je ujedno i antioksidans i pomaže tijelu pretvoriti vitamin B6 i folnu kiselinu u aktivne oblike, a važan je i za rast i produkciju eritrocita.

Vitamin D

Ovaj je vitamin ključan za apsorpciju kalcija u kostima, odnosno za zdravi razvoj koštanog sustava fetusa. Najkvalitetniji i najbolji izvor vitamina D je sunce, no u nedostatku lijepog vremena, pronaći ćete ga i u, primjerice, Shiitake gljivama koje se mogu kupiti u trgovinama zdravom hranom.

Željezo

S obzirom na to da se u trudnoći povećava volumen krvi u majčinom organizmu, ona će trebati više hemoglobina i više željeza. Preporučena dnevna doza za trudnice je 25 mg, a samo jedna šalica, primjerice, gljive smrčak, dat će vam 8 mg željeza ili zadovoljiti trećinu potrebne dnevne doze.

Vlakna i antioksidansi

Antioksidansi su ključni faktori za obranu stanica od slobodnih radikala, a vlakna će održavati probavni sustav trudnice zdravim i uravnoteženim te spriječiti zatvor od kojeg pati veliki broj trudnica.

Na što trudnice trebaju pripaziti?

Nikada, ali nikada nemojte jesti gljive nepoznatog porijekla ili upitne jestivosti. Držite se dobro poznatih gljiva kao što su šampinjoni, vrganji, Shiitake, sunčanice i druge koje se mogu kupiti u trgovinama i za koje ste sigurni da nisu toksične. Najsigurnije je da jedete gljive koje ste konzumirali i prije trudnoće, kako bi umanjili rizik od eventualnih alergijskih reakcija.

Nemojte nikada jesti sirove gljive. Mogu izazvati probleme s probavom i osip te sadrže male količine kancerogenih toksina.

Ne konzumirajte psilocibinske gljive ili “čarobne” gljive koje u sebi sadrže psihoaktivne spojeve psilocin i psilocibin. One spadaju u psihodelične droge i oštetit će živčani sustav fetusa.

Bez obzira kako čisto izgledale, gljive uvijek jako dobro operite i uklonite zemlju iz svih pukotina. Dobro ih termički obradite, odnosno skuhajte prije konzumacije.

Imajte na umu da neke vrste gljiva izazivaju nadutost i plinove.