Ako je vjerovati studijama, sve veći broj parova u posljednjim desetljećima ima problema sa zatrudnjivanjem. Nakon određenog perioda u kojem će pokušavati začeti (obično oko godinu dana, jer statistike pokazuju da će 80% zdravih parova začeti dijete unutar jedne godine), liječnik će oboje poslati na dodatne pretrage kako bi se utvrdilo ima li zdravstvenih problema zbog kojih ne dolazi do začeća. Ako zdrastvenih problema nema, odnosno ako su opće zdravlje,
reproduktivni organi, hormonalni sustav, ovulatorni menstrualni ciklusi te broj, pokretljivost i morfologija spermija u savršenom redu, liječnik će
najvjerojatnije skrenuti pažnju na promjenu životnih navika.

Znanost je dokazala da razina stresa, ritam života i životne navike mogu utjecati na plodnost. Poznato je da pušenje, alkohol, prekomjerna tjelesna težina i općenito nezdrav način života smanjuju plodnost. Čarobna formula za postizanje harmonije u fizičkom, emocionalnom i duhovnom smislu uvijek je ista:

– izbaciti nikotin i alkohol (ponekad čak i kofein),
– zdravo se i uravnoteženo hraniti (voće, povrće, meso, riba, mliječni proizvodi, orašasti plodovi, žitarice, zdrave masnoće i svježe namirnice, najbolje domaće i poznatog uzgoja, uz smanjenje unosa jednostavnih šećera),
– vježbati (barem 30 minuta aktivnosti dnevno),
– ukloniti stres (meditacija, molitva, šetnja, boravak u prirodi, uživanje uz glazbu, joga, masaža, puno zagrljaja i maženja s dragim osobama),
– pozitivno i proaktivno pristupati svim životnim izazovima.

 

Hrana koja potiče plodnost – mit ili istina?

U želji da organizam dovedu u stanje u kojem će povećati šanse za začeće, mnoge žene konzumiraju namirnice koje navodno potiču plodnost i dovode do začeća.
No radi li se o mitu ili dokazanoj istini?

Niti jedna namirnica neće samostalno učiniti čaroliju i zagarantirati vam brzo i sigurno začeće. To je prava istina.

Međutim, hrana može itekako regulirati niz procesa u organizmu. Ono što jedemo, nutrijenti, kemijski spojevi, enzimi i druge tvari, dolaze u naš probavni sustav, potiču rad žlijezda i lučenje hormona, jedna skupina hormona djeluje na drugu skupinu hormona, a hormoni zajedno na kompletni metabolizam i funkcioniranje organa i organizma. Drugim riječima, hrana može poboljšati niz sustava, od probavnog do hormonalnog ili imunološkog, koji zajednički kontroliraju sve procese u našem organizmu, pa tako i procese koji vode začeću.

bipo slika u clanak 500x250

 

Koje grupe hrane i namirnice blagotvorno djeluju na plodnost?

Mahunarke

Bogate su vlaknima, imaju mali postotak masnoća, izvrstan su izvor proteina te bogate folnom kiselinom, željezom i drugim vitaminima i mineralima. Jedna
studija s Harvard School of Public Health proučavala je vezu između biljnih proteina i (ne)plodnosti na 19.000 žena, a rezultati su pokazali da su žene koje se hrane pretežno proteinima životinjskog porijekla pod 36 posto većim rizikom od neplodnosti, u usporedbi sa ženama koje se pretežno hrane proteinima biljnog porijekla. One su imale puno manje problema sa začećem. Mahunarke poboljšavaju kvalitetu folikula na stjenki jajnika u kojima se nalaze jajne stanice.
Pripazite jedino kod konzumacije proizvoda napravljenih od soje (tofu, edamame), jer soja sadrži izoflavone, fitonutrijente koji se u tijelu pretvaraju u biljne estrogene. Stoga nemojte u njima pretjerivati.

 

Bobičasto voće

Bobičasto voće, posebno kupine, maline i borovnice, bogato je antioksidansima koji sprječavaju starenje i propadanje tjelesnih stanica, pa tako i jajnih stanica. Studije su pokazale da fitonutrijenti i prirodne kemikalije u borovnicama imaju blagotvoran učinak na hormonalnu ravnotežu kad je u pitanju zdrava ovulacija. Istovremeno, antocijanini pomažu u oblaganju maternice, odnosno olakšavaju ugrađivanje oplođene jajne stanice na stjenku maternice. Bobičasto voće također vrlo pozitivno utječe na zdravlje i vitalnost spermija. Pokušavajte pronaći bobice iz domaćeg uzgoja. Naime, one imaju dosta tanku kožu i mogu upiti pesticide ukoliko su proizvedene industrijski. Isto tako, jedite ih sirove, bez dodanih šećera i bez termičke obrade.

 

Cimet

Ovaj egzotični i fini začin može poboljšati situaciju kod stanja tzv. inzulinske rezistencije (kada stanice postanu neosjetljive na inzulin, zbog čega šećer u krvi raste, a usporedno raste i razina inzulina te se stvara začarani krug). Ovo stanje vrlo nepovoljno djeluje na plodnost, jer inzulin utječe na rad drugih hormona, posebno onih koje luče jajnici. Cimet dokazano poboljšava metabolizam šećera, čime automatski regulira rad jajnika i kompletni hormonalni sustav. Posebno dobro cimet djeluje kod žena s policističnim jajnicima. Dnevna doza cimeta ne bi smjela prelaziti 1 gram.

 

Zeleni čaj

Zelenom čaju već se dugo pripisuju čudotvorna svojstva kad je plodnost u pitanju. On navodno pomaže kod začeća zato što svojim antioksidansima obnavlja stanice reproduktivnih organa kao i jajne stanice koje postaju izdržljivije. Postoje neka istraživanja koja povezuju zeleni čaj i plodnost, ali nije dokazana uzročno-posljedična veza. Studija zdravstvene ustanove Kaiser Permanente pokazala je kako su žene koje su svakodnevno pile barem 1/2 šalice zelenog čaja imale dvostruko više uspjeha sa začećima od žena koje nikad ne piju čaj. Znanstvenici vjeruju kako hipoksantin koji se nalazi u čaju ima važnu ulogu u stvaranju folikularne tekućine koja pomaže dozrijevanje jajne stanice i njezinu pripremu za oplodnju. Istovremeno, polifenoli iz zelenog čaja mogu pomoći u sprječavanju kromosomskih abnormalnosti, odnosno spontanih pobačaja. Zeleni čaj ima manje kofeina od crnog ili od kave, ali svejedno limitirajte konzumaciju na maksimalno jednu šalicu dnevno. Kada jednom začnete, još više smanjite unos kofeina i zelenog čaja, jer prema nekim studijama, može poremetiti apsorpciju i iskorištavanje folne kiseline u organizmu.

 

Hrana bogata željezom

Istraživanja pokazuju da manjak željeza u organizmu ima utjecaja na nepolodnost. Žene koje su uzimale dodatke prehrani bogate željezom, bile su pod 40% manjim rizikom od ovulatorne neplodnosti od žena koje te dodatke nisu konzumirale. U studiji Harvard Nurses’ Health Study stoji kako žene koje većinu željeza unose preko biljaka imaju veću plodnost od onih koje do željeza dolaze većinom preko mesa. Čini se kako je željezo u namirnicama biljnog porijekla puno bolje u tom smislu. U prehranu svakako uvrstite sljedeću hranu bogatu željezom: crveni grah, špinat, smeđu rižu, cjelovite žitarice, suhe šljive, svježe šljive, slanutak, brokulu, kelj. Istovremeno jedite hranu bogatu vitaminom C koji pomaže apsorpciju željeza u organizmu.

 

Proso i žitarice bez glutena

Proso je jedna od rijetkih žitarica koje ne sadrže gluten. Na internetu su ga prozvali “čudesno zrno plodnosti”, ali te tvrdnje nisu potkrijepljene ni jednom kliničkom studijom. To ne znači da proso nije blagotvoran za reproduktivni sustav (i opće zdravlje), već uz njega svakako treba spomenuti i druge žitarice koje su jednako kvalitetne i korisne: amarant, smeđa riža, kvinoja i heljda. Sve navedene žitarice ne sadrže gluten, što znači da balansiraju razinu šećera u krvi, a time i inzulina te svih hormona u organizmu, uzrokujući hormonalnu ravnotežu koja je preduvjet za zdravo začeće.
Spomenute žitarice bogate su vlaknima, aminokiselinama, vitaminom E i vitaminima B kompleksa, kalijem, fosforom, magnezijem i željezom.

 

Omega-3 masne kiseline

I moderna zapadnjačka i tradicionalna kineska medicina slažu se – jedite hranu bogatu Omega-3 masnim kiselinama! Nakon prenatalnih multivitamina, ovo je najvažniji suplement za sve žene koje žele začeti. Kako bi se u potpunosti ugradile u tkiva, esencijalne masne kiseline trebaju se kontinuirano uzimati barem tri mjeseca. Omega-3 kiseline reguliraju spolne hormone, povećavaju dotok krvi u maternicu i pomažu u njezinoj pripremi za trudnoću, smanjuju upale u zdjeličnom području (i cijelom organizmu), smanjuju osjetljivost na hormon prolaktin koji može poremetiti ovulaciju, povećavaju lučenje sluzi na grliću maternice te na taj način pomažu spermiju da lakše dopliva do jajne stanice, normaliziraju menstrualni ciklus.
Najvažniji izvori Omega-3 masnoća su: losos, sardine, haringa, riječna riba, ulje kanole, orasi, bučine sjemenke, jaja. Kod suplemenata, najviše ga ima u ribljem ulju. Izbjegavajte laneno ulje jer sadrži fitoestrogene.
Takozvane dobre masnoće sadrže i sljedeće namirnice: indijski oraščić, avokado, bademi, sjemenke suncokreta, sezam, maslinovo ulje, hladno prešano suncokretovo ulje.

 

Ananas

Na internetu također kruže tvrdnje da jedenje ananasa pospješuje implementaciju oplođene jajne stanice na stjenci maternice, no nema kliničkih studija koje bi to potvrdile. Kora ananasa sadrži enzim bromelain koji smanjuje upalne procese u organizmu, uključujući i one u maternici. On također blago razrjeđuje krv, pa djeluje kao mala doza aspirina u tijelu (a aspirin neki lječnici kontrolirano daju ženama upravo kako bi pospješili implementaciju zametka u maternici). Prevelike doze ovog enzima mogu izazvati kontrakcije maternice i učiniti upravo suprotno – umanjiti šanse za implementaciju.
Ukratko, ne postoje konkretni dokazi koji bi govorili u prilog ili protiv konzumacije ananasa u prenatalnom razdoblju. U svakom slučaju, prije nego se bacite na konzumiranje, posavjetujte se s liječnikom.