Sugata Mitra je profesor edukacijske tehnologije, predvodnik metode samoorganiziranog učenja i tzv. minimalno invazivnog modela obrazovanja. Radi se o modelu obrazovanja u kojem djeca prirođenom znatiželjom i slijedeći vlastite interese uče bez nadzora učitelja i edukatora. Mnogi kažu da se radi o jednom od modela koji ima velike šanse oblikovati sustav obrazovanja u mnogim zemljama u vrlo bliskoj budućnosti.

Profesor Mitra godine i godine rada posvetio je eksperimentima nazvanim “Hole in the Wall” pomoću kojih je želio ispitati potencijale samoorganiziranog učenja. Grupama djece dao je pristup računalima, odnosno digitalnim sadržajima na internetu te je otkrio da djeca mogu naučiti i svladati sljedeće:

– postati računalno pismeni, odnosno naučiti koristiti računala i internet bez pomoći učitelja,
– sami sebe naučiti dovoljno engleskog jezika da se mogu koristiti emailom, chatom ili tražilicama,
– naučiti pretraživati internet u potrazi za odgovorima,
– poboljšati izgovor engleskog jezika,
– poboljšati matematičke i znanstvene vještine,
– odgovarati na pitanja iz testova nekoliko godina prije vremena,
– poboljšati vještine društvene interakcije i vrijednosne sustave,
– formirati neovisno mišljenje i prepoznati indoktrinaciju.

I sve to bez ikakve pomoći, bez usmjeravanja i kontrole učitelja, odnosno odraslih. Drugim riječima, Sugata Mitra je dokazao da djeca mogu itekako puno naučiti samostalno, ako su im dostupni izvori i ako im se dozvoli da istražuju i da se bave onime što ih zanima i intrigira.

Profesor je istraživanja radio čak 13 godina i dokazao – djeca se mogu sama organizirati, mogu sama organizirati proces učenja novih stvari i samostalno postići obrazovne ciljeve. Najuzbudljiviji zaključak eksperimenata bio je da djeca mogu naučiti bilo što, gotovo sve, ako imaju dobar pristup informacijama.

Svoje je eksperimente profesor Mitra provodio diljem svijeta – od siromašnih slamova u Indiji, sela u Kambodži, siromašnih škola u Čileu, Argentini, Urugvaju, pa do škola u SAD-u, Italiji te elitnih međunarodnih i skupih škola u Hong Kongu i Washingtonu. Njegovi rezultati i otkrića oduševili su stručnjake diljem svijeta i otvorili nove mogućnosti za nove modele, pa mnogi današnje metode učenja već sad nazivaju staromodnim.

Sugata Mitra dobio je milijun dolara nagrade TED Prize, odnosno prvu nagradu za potporu svom projektu u veljači 2013. godine. Osim TED Prize nagrade, dobio je i niz strukovnih nagrada na polju edukacije, jer je “inspirirao stručnjake diljem svijeta da ponovno razmotre metode učenja i razviju njegove nove oblike”.

“Moja želja je pomoći u stvaranju budućnosti obrazovanja pružanjem podrške djeci diljem svijeta da urone u svoju prirođenu znatiželju i rade zajedno. Pomozite mi sagraditi Školu u oblaku, laboratorij učenja u Indiji, u kojem će se djeca upustiti u intelektualne avanture, uključivati se i povezivati s informacijama i znanjem na internetu”, napisao je profesor Mitra u svojoj zamolbi.

Novac je dobio, a prva “škola u oblacima” ili School in the Cloud već je otvorena u Velikoj Britaniji.

Radi se o jednoj prostoriji smještenoj u srednjoj školi George Stephenson u gradu Killingworthu. Prostorija je tzv. laboratorij u kojem se djeca upuštaju u samostalne avanture usvajanja novih znanja, otkrivajući informacije o temama koje im zaokupljaju interese i maštu. Učenici su čak i sami uredili interijer u kojem rade šarenim oblačićima na zidovima i udobnim sjedalicama duž čitave učionice.

Na staklenim vratima nalazi se natpis SOLE što znači “Self-Organized Learning Environment” ili u slobodnom prijevodu “Samoorganizirano okruženje za učenje”. Baš kao što je profesor Mitra to zamislio, djeca uz minimalnu intervenciju nastavnika samostalno otkrivaju i usvajaju važna znanja. Pri tom se oslanjaju na vlastitu znatiželju i informacije koje o bilo kojoj temi mogu pronaći na internetu. Djeca su prisiljena sve dostupne informacije usporediti, odvojiti vjerojatne od manje vjerojatnih, donositi zaključke i povezivati, a pri tome uče rješavati probleme, uče kritički promišljati, samodisciplinu i samokontrolu. Uz sve navedeno, djeca podučavaju jedni druge, surađuju u timu, a istovremeno uče kako biti neovisniji i kako se samomotivirati.

Sugata Mitra napravio je za sve učitelje, nastavnike i odgojitelje mali vodič kroz SOLE metodu učenja koji se može preuzeti ovdje, a kako bi ovo poticajno okruženje organizirali u svojim nastavnim jedinicama.

Osim ove učionice, Mitra namjerava otvoriti još jednu u Velikoj Britaniji te još pet SOLE laboratorija u Indiji.

Ako trebaju pomoć ili samo ohrabrenje, djeca mogu pozvati u pomoć “Granny Cloud” ili “Baku oblak”. Na velikom televizoru tada im se javljaju umirovljeni učitelji koji volontiraju u ovom projektu i jedina su supervizija djeci. Zapravo, više su im tu za ohrabrenje i razgovor.

Djeca u prvoj “školi u oblaku” na prvi dan nastave odlučili su raditi na temi “Tko je izumio algebru?”. U svom detektivskom pothvatu koriste računala, uređaje osjetljive na dodir, a partneri u projektu su Microsoft i Skype za komunikaciju i pohranjivanje građe i informacija.

O iskustvima i rezultatima SOLE metode učenja više čitajte na http://tedsole.tumblr.com/