Učiti je dosadno. I teško. I često djeca u njemu ne vide smisao. Ili ne znaju kako popamtiti svo to gradivo.

Kako te stavove i mišljenja promijeniti?

Dobar početak može biti maštovit i kreativan priručnik “A je li netko pitao učenike? – Što je učenje, kako učiti i savjeti za uspješnije učenje” kojeg su izradili polaznici programa Učimo učiti u Centru Budi svoj. Klinci viših razreda osnovne škole samostalno su priručnik napisali, ilustrirali, lektorirali i dizajnirali, s puno humora i mudrosti te su pokazali što su naučili o učenju.

Da, ovaj priručnik napisala su djeca, ali on nije nimalo djetinjast niti neozbiljan. Štoviše, on pogađa točno u sridu. S jedne strane suvereno obrađuje sve teme važne za kvalitetno učenje, a s druge strane će zabavnim, modernim i razigranim jezikom, stilom i dizajnom zadovoljiti ukus i zaokupiti pažnju onih kojima je namijenjen – djeci osnovnoškolskog uzrasta.

Što će djeca od djece naučiti o učenju?

Priručnik obrađuje sljedeće teme: bubanje napamet nasuprot učenju s razumijevanjem, samostalno i nesamostalno učenje, motivacija i koncentracija, plan učenja, metode učenja, ponavljanje gradiva i pisanje zadaće. Sve cjeline obrađene su na zanimljiv i razigrani način. Tekstovi su pisani u obliku igrokaza, tablica, oblačića i grafikona, a ilustracije dodatno pojašnjavaju pisane primjere. Primjeri su nam se posebno svidjeli jer puno govore o tome kako osnovnoškolci danas vide svijet, što im je važno, koje teme ih opsjedaju, a sada su naučili i kako sve to na inventivan način primijeniti na učenje.

Tako smo saznali da se u učenju mogu primijeniti “Facebook metoda”, “What’s Up metoda” ili pak “Horor metoda” za ljubitelje vampira, zombija i čudovišta.

Cijeli priručnik prepun je genijalnih, šaljivih primjera koji su osvježavajući i dok čitate priručnik, nebrojeno puta jednostavno vam pobjegne smiješak. Osjeća se ta neka pozitivna motivacija malih autora koji su pisali priručnik te si ne možete pomoći a da ne pomislite “Kako je učiti zapravo genijalno! Ne želim nikada prestati učiti nove stvari!”

Donosimo i nekoliko primjera vječnih istina i mudrosti iz knjige:

“Učenjem upoznajemo ono što je različito od nas i onda to različito ne blejimo kao tele u šarena vrata.”

“Nesamostalno učenje je kad ti mlađa sestra piše zadaće za 10 kuna, kad te mama tjera bičem da učiš, kad mama glumi špijuna i ispituje tvoje prijatelje o testovima, kad ti baka ide u knjižnicu i posudi krivu lektiru ili kad u 11 navečer kažeš mami da ti za sutra trebaju tempere, a ona onda ide po gradu i traži dućan koji još radi.”

“Kada učimo, moramo učiti kvalitetno, no prije moramo provjeriti je li toj kvaliteti istekao rok trajanja.”

Što su djeca poručila roditeljima, učiteljima, školi i ministru?

Nama je najdraži dio knjige onaj u kojem se djeca obraćaju roditeljima, nastavnicima, školi te navode što bi oni promijenili u obrazovanju da su ministar ili ministrica.

“Roditelji su osobe koje trebaju poticati svoju djecu, a ne im visjeti nad leđima”, poručuju tinejdžeri mamama i tatama. Od nastavnika žele da budu pažljiviji, manje ljuti i negativni, da se s učenicima više zezaju, pomažu učenicima koji imaju neki problem kod kuće, gradivo prezentiraju na kreativniji način te da se “prema učenicima ne ponašaju kao prema vojnicima, već kao roditelji prema djeci”.

Od škole djeca žele da ona bude mjesto u kojem se ne osjećaju nelagodno. Zanimljivo je da su djeca istaknula kako im je najvažnije da ih nastavnici ne omalovažavaju, ne vrijeđaju svojim izjavama, ne iskazuju otvoreno netrpeljivost prema nekim učenicima i da u njima ne izazivaju sram. Nije im toliko važna strogoća nastavnika, koliko žele da ih se poštuje i ne omalovažava.

Kad bi mogli odlučivati, klinci bi uveli neke vrlo zanimljive reforme u obrazovanje. Prvo bi napravili reda među profesorima i izbacili one koji se ne ponašaju lijepo prema učenicima. Potom bi kretivnije prezentirali gradivo, a uveli bi i sat kulinarstva, novi predmet pod nazivom “Upoznavanje stranaca”, više igranja, više terenske nastave u prirodi i izleta, izbornih predmeta, praktične nastave, ali i odmora i relaksacije.

Djeca u planu imaju čak 55 reformi i doista smatramo da bi ih ministar i oni koji odlučuju trebali pročitati.

A ako i vas zanima kako djeca vide učenje i školu, ili pak imate školarca kojem treba pomoć u učenju, ovaj iznimno duhovit, zabavan ali i pametan priručnik pravo je rješenje za vas.

Knjigu je izdala izdavačka kuća Element, a cijena je vrlo prihvatljiva, samo 45 kuna.

Autori knjige/učenici: Dino Badić, Lorena Bočkor, Luka Boršić, Tea Čepelak, Emma Drobrnjak, Lucija Jarić, Roza Miličić, Katrin Milovič, Nera Penzar, Tina Pršir, Marija Šinković i Marta Štokić. Učenike je mentorirala i kroz priču vodila Maja Jerčić.

Bravo malci! I palac gore.