Prije ili kasnije u roditeljskim će se raspravama naći i tema vezana uz izvanškolske aktivnosti djeteta. Ukoliko dijete pokazuje interes i afinitet prema glazbi, muzička škola ili tečaj sviranja određenog instrumenta bit će logičan izbor. Mnoga djeca znaju da žele učiti svirati i baviti se glazbom, ali nisu sigurna koji instrument odabrati.

Postoje određene smjernice koje roditeljima mogu pomoći da zajedno s djetetom odaberu idealan instrument, a vezane su uz osjete i osjetilne reakcije djeteta na podražaje iz okoline. Instrumentalna glazba izvrsna je za razvoj mozga, uči djecu navici redovitog vježbanja, pomaže djeci naučiti razviti strpljenje, izgrađuje fizičku koordinaciju, a sve navedeno su tek neki od niza benefita.

Postoji veliki izbor instrumenata i različitih obrazovnih stilova, pa se uz malo pomoći mame, tate i glazbenih stručnjaka uvijek može pronaći onaj koji će se pokazati najidealniji za određenog mališana. Moguće je da prije no što izrazi želju za učenjem sviranja, dijete već ima i omiljeni instrument koji je često upravo onaj s kojim je već u svojoj okolini došlo u doticaj.

Taktilni tipovi

Djeca s razvijenim osjetom dodira najvjerojatnije će uživati u grupnim lekcijama i odabrati instrument koji je fizički zahtjevniji, poput trombona, trube ili bubnjeva. Takva djeca vole se fizički zaokupiti instrumentom i pritom se dobro zabavljati s prijateljima. Oni nalaze smisao i utočište u pravilima i pokušat će ih slijediti kad je to moguće, pa su stoga izvrsni članovi orkestra ili muzičke grupe. Uživat će u timskom radu, grupnoj dinamici i osjećati uzbuđenje prilikom zajedničkih nastupa pred publikom.

Vizualni tipovi

Djeca koja se najviše oslanjaju na vizualne podražaje iz okoline pokazuju veću sklonost redu i savršenstvu. Ona su dobra u sviranju klavira, jer mogu vidjeti note, rad svojih prstiju i tipke te prizvati u svojim mislima slike kretanja prstiju po tipkama u bilo koje vrijeme, odnosno čak i kad ne sviraju. Osim toga, kod sviranja klavira, način na koji glazbenik svira i izgleda kada svira, strogo je unaprijed određen. To vizualnim tipovima pruža sigurnost, jer vole pohvalu i poštovanje obitelji i prijatelja za svoju impresivnu vještinu.

Auditivni tipovi

Djeca koja se u doživljaju okoline puno oslanjaju na osjet sluha, najbolje će se izraziti u žićanim instrumentima. Ona mogu s velikom preciznošću baratati pojedinim tonovima, igrati se s njigovom oštrinom ili ravninom i općenito s improvizacijama. Auditivni tipovi uživat će u stvaranju vlastite glazbe ili u mogućnosti da odmah “skinu” melodiju koju su čuli na radiju. Općenito, oni obožavaju slobodu u sviranju i vrlo često će odabrati žičani instrument poput gitare.

Olfaktorni i gustativni tipovi

Djeca koja imaju snažnije razvijen osjet mirisa i okusa, vrlo će dobro reagirati na tzv. magične instrumente poput flaute, didžeridua, roga ili harfe. Sviranje se kod njih svodi na to kako se osjećaju i u kakva ih iskustva (svijesna ili podsvijesna) ono odvodi. Iako ih je možda najmanje, djeca koja spadaju u olfaktorne i gustatitivne tipove često će izabrati gajde jer ih voli djed ili roženice zato jer ih svira omiljeni ujak. Sviranje za ove mališane znači niz konkretnih osjećaja i osjeta.

Što ako odabere krivo?

Ukoliko dozvolimo da dijete izabere instrument, a vrijeme pokaže da bi mu neki drugi ipak bolje odgovarao, nije kraj svjeta. Nakon početnih greški i muka, dijete će zamijeniti instrument, što je zapravo vrlo česta pojava među malim glazbenicima. U svakom će slučaju naučiti još jednu važnu životnu lekciju – kako se prilagoditi novoj i neplaniranoj situaciji, kako započeti ispočetka i pronaći zanimaciju u kojoj će doista uživati.

Biti najbolji ili uživati u sviranju?

Izvrsnost u sviranju i akademska glazbena obrazovanost mogu biti dugoročan cilj, pa čak i životni put djetetu, ali ipak treba zapamtiti da bi u ranoj dobi učenje sviranja i sviranje kao takvo trebalo ipak prije svega biti dobrovoljna aktivnost u kojoj će dijete uživati bez pritisaka.

Poanta je da dijete uz glazbu uči, razvija se i uživa u plodovima sudjelovanja.   

(Jk)