Za malu djecu vrijeme je relativan pojam! Kako razviti djetetov osjećaj za vrijeme?

Kad kažete malom djetetu, "doći ću po tebe u vrtić u četiri popodne", vjerojatno mu to neće puno značiti, jer primjerice, vrijeme za jednog trogodišnjaka vrlo je relativan pojam.

djeca_pojam_vremena_pixabay

Mala djeca barataju samo s “ovdje” i “sada”, a tek kad krenu u školu počinju razumijevati pojmove prošlosti i budućnosti. U dobi od tri godine dijete će biti sposobno govoriti o prošlom, sadašnjem i budućem vremenu i znat će koliko ima godina. U petoj će biti svjesno dana u tjednu, u šestoj će znati godišnja doba, a u sedmoj godini života bit će sposobno reći koliko je sati.

Djeca postaju svjesna slijeda redovitih događaja kad iskuse rutinu. Dijete razumije da ustaje, doručkuje, ide u vrtić, vraća se kući na ručak itd., do kraja dana dok ne ode na spavanje. Dnevnu rutinu možete iskoristiti za uvođenje vokabulara za vrijeme koristeći riječi poput jutro, poslijepodne, vrijeme za spavanje, prije, poslije, tada, sada.

Predškolci povezuju vrijeme s određenim dnevnim događajima, primjerice, “vrijeme je za pranje zubiju” ili “vrijeme je za spavanje”, a ne uz vrijeme koje pokazuje sat, primjerice, 11 sati ili 5 sati. Preporuča se da na tom stupnju dijete počne povezivati određene događaje s vremenom koje pokazuje sat. Primjerice, "sada je devet sati, vrijeme je da kreneš na spavanje" i "iz vrtića dolaziš u pet sati." Djecu se može upoznati i s kontrolnim satom koji nas upozorava da je nešto dovršeno, primjerice kuhinjski sat zazvoni kad je kolač gotov i treba ga izvaditi iz pećnice.

Kad dijete shvati da se svakodnevne životne aktivnosti odvijaju u određenim vremenskim razmacima, možete s njim početi razgovarati o prošlim događajima – što je radilo tog jutra u vrtiću, kamo ste ga vodili prošli vikend, što ste mu kupili jučer u trgovini. Ponekad je dobro uzeti slike (ili filmove) ili nacrtati sliku (koja prikazuje rođendansku zabavu od prošlog tjedna) čime se ti prošli događaji djetetu bolje približe.

Dijete može početi govoriti i o budućim događajima ili ih predviđati, primjerice približavanje četvrtog rođendana, izleta ili blagdana. Opišite djetetu što će se događati na rođendanskoj proslavi – tko će doći, kakvu ćete hranu pripremiti, koje igre će se igrati, to će vam naime pomoći da postupno uvedete vokabular koji se odnosi na opis budućih događaja. Upotrijebite riječi kao što su sutra, uskoro, sljedeći tjedan, sljedeći mjesec. Ponekad je korisno odbrojavati dane do posebnog događaja; uzmite jednostavni kalendar i na njemu označite koliko je dana preostalo do željenog događaja.