Djeca počinju razvijati svijest o brojevima već u vrlo ranoj dobi. Šestomjesečne bebe mogu razlikovati skupove predmeta koji se razlikuju po brojnosti, neki dvogodišnjaci znaju čak i brojati (ali ne i uvijek točno), mnogi trogodišnjaci prepoznaju jedan, dva ili tri predmeta i znaju reći koliko ih je, a četverogodišnja djeca počinju shvaćati analogiju brojeva.

Kako bi uspješno  savladalo brojenje, djetetu treba pružiti puno prilika za:

Korištenje riječi za uspoređivanje količine

To se odnosi na učenje jezičnih izraza kojima se označuje jednakost (jednako, isto toliko) ili nejednakost (manje, više). Koristite jednostavne predmete, namještaj za lutke, male igračke i sličice da biste kod djeteta razvili razumijevanje riječi kojima uspoređujemo količine.

Vježbanje rednog broja naglas

Za to se pruža obilje prilika, primjerice recitiranje brojalica, brojenje djece na rođendanu, brojenje svijeća na rođendanskoj torti. Ove aktivnosti omogućuju djetetu da čuje brojeve izgovorene po redu i da počinje shvaćati da je redoslijed brojenja uvijek isti.

Odbrojavanje zadane količine

Recite primjerice djetetu da stavi na stol tri vilice, pet figurica životinjica na pod, da vam da četiri žetona od svih koji drži u ruci, da stavi jednu žličicu šećera u čaj itd.

 

Brojenje predmeta u skupu

Brojiti se može puno toga, uključujući knjige, igračke, kamenčiće, žetone, špekule itd. Pružajte djetetu prilike za

  • brojenje predmeta koje dijete može premještati s jedne strane na drugu
  • prebrojavanje predmeta u istom skupu više puta, ali svaki put drugim redom
  • brojenje predmeta koje dijete može dodirnuti, ali ne i pomaknuti
  • brojenje predmeta koje dijete može samo vidjeti, ali ih ne može dodirivati i premještati
  • brojenje zvukova udaraca rukom o stol, zvukova udaraca o bubanj, riječi u kratkim rečenicama koje mu izgovarate
  • brojenje pokreta tijela, primjerice skokovi, koraci itd.

 

Djeca rastu okružena konkretnim matematičkim konceptima u igri, u istraživanju svoje okoline i u svakodnevnoj rutini. Stalno imaju prilike za učenje o brojevima, oblicima, pravilnosti i mjerama – kada su s vama u kupovini, kada važu sastojke za pečenje kolača, postavljaju stol ili mjere koliko su narasli. Sve te svakodnevne aktivnosti možete koristiti da pomognete djetetu razviti svijest o brojevima.

No ima i drugih aktivnosti koje možete provoditi, primjerice izrada brojevne vrpce. Na brojevnoj su vrpci pravilnim redom prikazane brojke i njima odgovarajuće količine naslikanih predmeta, a vrpca može biti od kartona ili od čvrstog platna. Brojevna će vrpca djetetu pokazati vezu između brojke (u njezinu pisanom obliku) i njezine kardinalne vrijednosti, odnosno količine koju taj broj predstavlja. Možete je kupiti u knjižari na odjelu dječjih knjiga, u trgovini igračkama, ili je s djetetom možete napraviti kod kuće. Brojeve možete nacrtati crnim ili jarkim flomasterom. Dijete može prstićem slijediti sjajni obris brojke, što će mu pružiti “multisenzoričko” iskustvo broja – vidi ga, izgovara i osjeća. To će mu svakako pomoći  da lakše nauči simbol za broj, pa će ga brže samostalno moći napisati. Možete upotrijebiti i slikovnice s brojevima kako bi pomogli djetetu u povezivanju brojeva (kao količina) s brojkama koje ga predstavljaju.