Zbog naglog razvoja glasovnoga govora i govora tijela, drugu godinu života od milja možemo zvati i fazom “hodam-govorim.” Primijetit ćete da se djetetov govor razvija u dva dijela: izražajni govor (ono što dijete govori) i primljivi (ono što dijete razumije). U ovoj fazi mnoga djeca ne oblikuju puno novih riječi, a u dobi od petnaest mjeseci prosječno dijete može izgovoriti samo četiri do šest razumljivih riječi. Kako bi obogatili djetetov rječnik i širom mu otvorili vrata u svijet komunikacije, predlažemo neke od sljedećih metoda uz pomoću kojih će vam dijete postati prava mala “pričalica.” Trebate samo biti strpljivi, uporni te koristiti svakodnevne situcije i stvari koje vas okružuju.

[PROČITAJTE I OVO: Obogatite djetetov rječnik korištenjem osnovnih osjetila]

Zajedno gledajte slikovnice i pričajte

Zajedničko listanje slikovnica i imenovanje predmeta i bića s ilustracija proširuju djetetov rječnik. Kako dijete napreduje, možete odabrati sve poticajnije slikovnice i navoditi dijete da se prisjeća tako da pokazujete u ilustracije i pitate: “Što je ovo?” ili možete pokazati cijelu stranicu punu likova i pitajte: Gdje je životinjica?” Predmete iz slikovnice povežite istim predmetima u stvarnosti. Kada primjerice pokazujete na mačku u slikovnici, pokažite i na stvarnu mačku u parku.

Govorite o onome što radite

Dok kupate dijete, kažite mu: “Sada podigni ruku da je lijepo operemo. A sada ćemo porezati nokte na nogama.” Opisujte i pokazujte djetetu svakodnevne zadatke koje obavljate.

Igrajte igre riječima, taktilne i didaktičke igre

Djeca vole igre s vlastitim dijelovima tijela. Tako npr. dijete možete pitati: “Gdje je nos? Gdje su uši?” Obratite pozornost na to da imenujete svaki dio tijela pa tako i lakat, stopala, ramena itd. jer puno djece upravo za te dijelove tijele ne zna odgovarajuću riječ. Vrlo korisne mogu biti i ritmičke igre koje se sastoje od brojenja i igre prstima.

Govorite u pitanjima

Pitanjem dajete do znanja da očekujete nekakav odgovor i to očekivanje dijete u pravilu ispuni. Možete pokazati djetetu fotografiju na kojoj je npr. pas. Pitajte ga: “Je li to mačka?”

Iskoristite svoj glas

Igrajte se jačinom svojeg glasa – jednom malo glasnije, zatim malo tiše. To će se sigurno djetetu svidjeti i uskoro će vas početi oponašati.

Nemojte nepovezano čavrljati

Koristite jasan i jednostavan govor koji će vaše dijete lako učiti primjenjivati. Radite stanke u govoru, nemojte dijete zasipati bujicama riječi.

Djetetu dajte izbor

Na primjer djetetu možete reći: “Ivane, želiš li čaj ili vodu?” Tako ga potičite na odgovor i donošenje odluka.

Dijete gledajte u oči i oslovljavajte ga imenom

Ako dijete možete gledati u oči, možete i zadržati njegovu pozornost. Neki istaknuti pedijatri ističu da je sposobnost gledanja drugih u oči bez nelagode vježba koja obogaćuje govor, a djetetu može koristiti čitav život. Oslovljavajući dijete imenom kada mu se obraćate, učite ga vrijednosti osobnog imena i time dajete vrijednu poduku iz ponašanja. Tako uči koristiti imena kada se drugima obraća.

Veza na daljinu

Ne ustručavajte se razgovora s djetetom i na većoj udaljenosti. Možete mu se obratiti iz kupaonice dok se ono igra u svojoj sobi. Vaš će glas zvučati nešto drugačije, a dijete će ga s posebnom pozornošću slušati.