Kako poticati razvijanje govora od djetetova rođenja do šeste godine života?

Komunikacija djeteta s okolinom počinje već u majčinom trbuhu. Već tada dijete čuje i na zvučne podražaje odgovara kretanjem.

govor_pixabay

To je početak negovorne komunikacije koja je važna za nastanak verbalne komunikacije. Ona se u svojoj glasovnoj formi nastavlja prvim krikom do kojega spontano dolazi kada djetešce prvi put ugleda svjetlo dana.

Razvoj govora kod djeteta odvija se pod mnoštvom različitih čimbenika. Govor se ne može razviti bez ljudskog okruženja. Zato obitelj, kao najprirodnije djetetovo okruženje, ima jednu od najvažnijih uloga u procesu djetetovog razvoja govora.

[PROČITAJ: Razvoj govora kod djece]

Kako vi možete poticati razvijanje govora?

Od rođenja do druge godine

→ Učite svoje dijete da oponaša ono što vi činite, kada na primjer, plješćete rukama, šaljete puse ili bockate dijete.

→ Kupanje, presvlačenje ili hranjenje popratite govorom. Govorite djetetu što radite, kuda idete, što ćete tamo vidjeti itd.

→ Oponašajte glasanje životinja zbog povezivanja zvuka s određenim značenjem: "Mačka kaže mijau!"

→ Potičite dijete da se glasa samoglasnicima i kombinacijama suglasnika i samoglasnika, primjerice "ma", "da", "ba."

→ Čitajte svom djetetu. Ponekad će "čitanje" biti jednostavno opisivanje slika u knjizi, bez stvarnog čitanja napisanih riječi.

Od druge do četvrte godine

→ Koristite jasan i jednostavan govor koji će vaše dijete lako učiti primjenjivati.

→ Pomognite djetetu u razumijevanju i postavljanju pitanja. Igrajte "da-ne" igru. Postavljajte pitanja kao npr. "Jesi li ti Ivana?", "Jesi li ti curica?" Postavljajte pitanja koja daju mogućnost izbora, npr. "Hoćeš li obući rozu ili žutu haljnicu?" ili "Hoćeš li krušku ili jabuku?"

→ Pjevajte jednostavne pjesme i recitirajte brojalice kako biste ukazali na ritam i model govora.

→ Stavite djetetu poznate stvari u kutiju. Neka uzima po jedan predmet, imenuje ga i kaže čemu služi.

→ Proširujte rječnik. Imenujte dijelove tijela i otkrijte čemu nam oni služe.

Od četvrte do šeste godine

→ Primijetite, ohrabrite i pohvalite svaki pokušaj govora.

→ Razgovarajte o prostornim odnosima (prvo, srednje i zadnje; desno-lijevo; gore-dolje) i suprotnostima (veliko-malo).

→ Igrajte sa svojim djetetom igru "kuća." Zamijenite uloge u obitelji tako da vi preuzmete ulogu djeteta. Razgovarajte o sobama i namještaju u kući.

→ Iskoristite svakodnevne aktivnosti. Primjerice, dok spremate večeru potičite dijete da imenuje posuđe koje vam treba za spravljanje objeda. Razgovarajte o jelima, njihovoj boji, sastavu i okusu. Što dijete voli jesti, a što ne voli?

→ Opisujte predmete i tražite od djeteta da otkrije o čemu govorite: "Leden je i sladak. Jedemo ga kad je vruće. Ja volim okus jagode." (sladoled)

[PROČITAJ: Istraživanja pokazala: spol ima utjecaj na razvoj govora kod djeteta]