Praktički sve što radite u kući, na bilo kojem mjestu, ako se imalo potrudite, može za vaše dijete postati predčitačko edukativno iskustvo. Bilo da je to formalna edukativna situacija, kao što je čitanje knjiga ili manje formalna, poput pospremanja ili kuhanja, možete stvarati aktivnosti i iskustva koja će biti korisna za predškolsko dijete. Ne morate kupovati raznorazne igračke ili pomagala kako biste pomogli svome predškolarcu da ovlada čitanjem i pisanjem. Postoje svakodnevne situacije koje možete iskoristiti kako bi vaše dijete pripremili za učenje najsloženijih i najvažnijih školskih zadataka.

Čitanje

Čitanjem proširujemo djetetov rječnik i omogućujemo mu da nauči kako je istu stvar moguće reći na različite načine. Primjerice, u dječjim knjigama, potražite rimovane tekstove, odnosno knjige s pjesmama za djecu. Višestruko čitanje pjesme može potaknuti dijete da samo počne tražiti odgovorajuću rimu prije nego je vi pročitate.

Možete pokušati i grupirati zajedno druge knjige jednostavnog sadržaja u kojima postoji problem, radnja, rješenje. Kada više puta čitate djetetu te knjige, uključite ga u aktivnost čitanja, zaustavljajući se u logičkim trenutcima i pitajući ga za njegovo mišljenje o daljnjem razvoju događaja. To će mu svakako pomoći u razvijanju i upotrebljavanju razumijevanja uzroka i posljedice, kada pokušava predvidjeti razvoj događaja u priči.

Čitajući svom mališanu, možete također početi skretati pozornost na slova na papiru i glasove jezika. Nakon što završite knjigu, možete je pregledati, pokazujući i zatim pitajući dijete o riječima koje na početku imaju određena slova ili koje su otprilike iste dužine.

Kućanski poslovi

Iako u većini slučajeva, kućanske poslove više smatramo obavezom nego ugodom, ipak ih možemo iskoristiti za edukativna iskustva s djecom. Kada pomažete djetetu pospremiti igračke, možete ih stavljati na policu prema broju glasova u nazivima, a ne prema veličini predmeta.

Kada perete suđe, možete pljeskanjem brojati slogove u nazivima suđa i pribora koji stavljate u sudoper ili perilicu suđa, primjerice nož (pljesak), vilica (pljesak, pljesak, pljesak), tanjur (pljesak, pljesak). Kada iznosite smeće u kontejner, spuštajući se po stubama, na svakom koraku možete izgovarati po jednu riječ rečenice – Nosimo (korak) smeće (korak) van! (korak).”

Putovanje

Tijekom vožnje automobilom, možete zaigrati igru Kaladonttj. jedno po jedno nadovezivati lančiće riječi u kojima svaka sljedeća riječ počinje glasom koji završava prethodna (mamaautomobillutkaavion), što je odlična igra za razvijanje glaosvne analize.

U drugim igrama možete tražiti drugi član para suprotnih po značenju riječi (slatko – gorko) ili riječi koji pripadaju istoj pojmovnoj kategoriji (povrće: mrkva, krumpir, paradajz, luk) što je odlično za aktivizaciju rječnika.

Kupovina

Čak i odlazak u trgovački centar možete pretvoriti u edukativnu zabavnu situaciju. Prije odlaska u kupovinu napravite popis, ali pišite tako da vas dijete vidi i čuje. Izgovarajte naglas sve što zapisujete. Izlažući predškolarca načinu zapisivanja jezika na papir i vašem misaonom procesu, te zapažanjima u odnosu na ono što zapisujute, pomažete mu da uči o pisanom jeziku i o tome kako se on stvara.

Nakon sastavljanja popisa, idite zajedno s djetetom u trgovinu i zamolite ga da drži popis te precrtava nazive namirnica koje stavljate u kolica. Dok to čini, možete ga pitati ili razgovarati o riječima. U takvim interakcijama, osim što uči da su riječi odvojene od predmeta koje imenuje, predškolarac uči da pisanje ima svrhu, a to je, između ostalog, informiranje i podsjećanje.

Sve nabrojene jezične igre koje smo ovdje spomenuli, trebalo bi opetovano ponavljati. Samo nakon toga možete zamoliti dijete da vam pokaže što je naučilo. Imajte na umu da je bit svega pružati djetetu puno edukativnih iskustava, a ne “trenirati” ga u čitanju i pisanju.