Svake godine sve je veći broj istraživanja na temu korištenja suvremenih tehnologija kod školaraca i utjecaja istih na najmlađe. Htjeli mi to priznati ili ne, tableti, računala, televizori postali su nezaobilazni alati zabave kojima se djeca koriste i baš zbog toga postali su neiscrpna tema mnogih istraživača. Međutim, u suvremenoj znanstvenoj literaturi teško je pronaći istraživanja koja uzimaju u obzir djecu predškolske dobi i vrijeme koje provode pred ekranima. Upravo time su se odlučli “pozabaviti”  Hrabri telefon i Poliklinika za zaštitu djece i mladih Grada Zagreba koji su proveli prvo nacionalno istraživanje o maloj djeci pred malim ekranima u vrtićima diljem Hrvatske 2016. i 2017. godine.

U istraživanju je sudjelovalo 655 sudionika iz ruralnih i urbanih sredina iz različitih dijelova Hrvatske odabranih metodom prigodnog uzorka. Sudionici su bili roditelji ili druge osobe koje brinu o djetetu, a koji su ispunjavali niz upitnika. Djeca o kojoj su prikupljeni podatci imala su od 18 mjeseci do punih sedam godina, od čega je 53 posto dječaka i 47 posto djevojčica. Istraživače je zanimalo koliko, kada, kako i zašto su mala djeca pred malim ekranima? Koja je uloga roditelja i ostalih odraslih osoba uključenih u odgoj i skrb o djeci itd.? Evo i rezultata istraživanja koje se sustavno provodilo pune dvije godine.

Zajedničko vrijeme roditelja i djece

Iako gotovo 90 posto roditelja s djetetom provodi više od četiri sata radnim danom, istraživanje je pokazalo da je tek svaki drugi roditelj zadovoljan količinom vremena koje provode zajedno. Svaki treći roditelj smatra da je kvaliteta vremena koje provodi sa svojom djecom narušena poslom koji nosi kući. Čak 40 posto roditelja smatra da na kvalitetu zajedničkog vremena utječe stres izazvan poslom.

Zasićenost ekranima u kućanstvu

Čak 80 posto mališana živi u kućanstvu s pet ili više elektroničkih uređaja, a 85 posto anketiranih kućanstava s predškolskom djecom posjeduje tablet. Istraživanje je pokazalo da televiziju gleda 97 posto djece, a mobitel i tablet koristi više od dvije trećine njih. Računalom se koristi oko 60 posto djece, a svako četvrto dijete služi se igraćim konzolama. Tijekom tjedna 60 posto predškolaraca uz male ekrane provodi dva ili više sata dnevno, dok se vikendom broj penje na 72 posto. Prema mišljenju Svjetske zdravstvene organizacije, djeca do dvije godine ne bi trebala uopće koristiti male ekrane, a predškolci bi ispred ekrana trebali biti maksimalno dva sata dnevno.

Što su naučili?

Čak 97 posto djece zna samostalno upaliti neki elektronički uređaj, a 90 posto njih samostalno traže i pokreću sadržaje koje žele. Mobitelom fotografira i snima 77 posto predškolske djece, a njih čak 45 posto samostalno koristi Internet.

Spavanje i hranjenje uz ekran

Svako treće dijete barem ponekad koristi elektronički uređaj za vrijeme obroka, a 90 posto njih koristi elektroničke uređaje prije spavanja, što je suprotno pedijatrijskim preporukama. Jedno od deset djece elektroničke uređaje za vrijeme obroka koristi često ili uvijek, a čak 41 posto posto djece ih koristi često ili uvijek neposredno prije spavanja.

Zašto roditelji djeci omogućuju vrijeme pred malim ekranima?

Oko 50 posto roditelja djeci daje male ekrane kako bi se djeca zabavila i kako bi im se zaokupila pažnja. Više od trećine roditelja smatra da su elektronički uređaji djeci korisni za učenje, a neki roditelji smatraju da će se djeca bolje uklopiti u društvo vršnjaka ako koriste suvremene tehnologije. Oko polovine roditelja ne zna procijeniti jesu li elektronički uređaji štetni i jednako tako jesu li korisni za njihovu djecu.

Pravila, nadzor, odnos

Čak četvrtina roditelja svojim predškolcima ne postavlja pravila vezano uz korištenje elektroničkih uređaja. Svaki deseti roditelj nikad ili rijetko kad kaže djetetu što smije gledati. Neki roditelji postavljaju pravila samo za TV, a neki samo za ostale ekrane, a pravila se najčešće tiču ukupno dozvoljenog vremena korištenja. Neki roditelji nagrađuju dijete dodatnim minutama pred ekranom, a neki kažnjavaju dijete ukidanjem minuta pred malim ekranima. Manje se postavljaju pravila vezana za sadržaj koji dijete gleda/koristi na malim ekranima, što je često puno važnije od ukupnog vremena.

Sigurnost

Istraživanje je pokazalo da svaki četvrti roditelj osigurava programe koji prate aktivnost djeteta i koji blokiraju neprimjerene sadržaje. Gotovo 20 posto roditelja ne zna što su programi za praćenje aktivnosti ni imaju li ih, dok 12 posto roditelja ne zna o programima koji blokiraju neprimjerene sadržaje. Suvremene tehnologije ulaze u živote naše djece u sve većoj mjeri i zato je važno da razumijemo kako oni funkcioniraju i kada obogaćuju dječji razvoj, a kada mu štete.

Djeca i mediji: kako mališani doživljavaju medijski sadržaj?