Predškolci koji su čvrsto vezani uz majku, kreiraju bliskije prijateljske odnose u nižim razredima osnovne škole, tvrdi novo istraživanje sveučilišta University of Illinois, objavljeno u publikaciji Child Development.

“U sigurnom, emocionalno otvorenom odnosu majke i djeteta, djeca razvijaju pozitivnije, manje pristrano razumijevanje drugih, što rezultira pozitivnijim i boljim prijateljskim odnosima u ranim školskim godinama”, izjavila je Nancy McElwain, profesorica humanog i društvenog razvoja te glavna autorica istraživanja.

Znanstvenici su otprije znali za vezu između kvalitete prijateljstva i osobne povezanosti, ali nisu razumjeli zbog čega ta veza postoji.

Istraživanje je uključivalo 1,071 djece u dobi od 3 godine i njihove majke. Znanstvenici su ocjenjivali razinu njihove otvorenosti u trenucima kada su si iskazivali i priznavali osjećaje. Nakon toga djeca su podvrgnuta mjerenju tzv. razine neprijateljske pristranosti u dobi od 4,5 godine i ponovno u prvom razredu osnovne škole. Mjerenje je provedeno na način da se svakom djetetu postavio određeni broj pitanja o postupcima njihovih vršnjaka u kojima nije bila sugerirana intencija tog vršnjaka.

Primjerice, djetetu se opisala situacija u kojoj je njihov prijatelj iz razreda bacio loptu, koja je njega pogodila u leđa. Potom se djetetu postavljalo pitanje zašto se to dogodilo. Ako je dijete odgovaralo na način da je njihov vršnjak to učinio namjerno kako bi pogodio i ozlijedio baš njega, znanstvenici su bilježili naznake visoke razine spomenute neprijateljske pristranosti.

Osim spomenutih mjerenja, ispitivane su i govorne vještine djece u dobi 4,5 godina i ponovno u prvom razredu te još jedno podistraživanje tijekom kojeg su roditelji i učitelji bili zamoljeni da prate i bilježe kvalitetu prijateljske veze između djeteta i njegovog najboljeg prijatelja od prvog do trećeg razreda osnovne škole.

Rezultati su pokazali da djeca koja uživaju sigurnost rane povezansti s majkom u dobi od 3 godine, pokazuju sposobnost otvorenije i emotivnije komunikacije te bolje govorne vještine u dobi od 4,5 godina. Otvorenija komunikacija i bliski odnos s majkom rezultirao je s manje neprijateljske pristranosti u prvom razredu i kvalitetnijim prijateljskim odnosima i vezama u trećem razredu.

“Ovo istraživanje pokazuje da se način na koji djeca interpretiraju tuđe ponašanje počinje razvijati u kontekstu ranog odnosa i povezanosti u obitelji, a upravo te interpretacije mogu biti važne da se dijete dobro slaže s prijateljima u školi”, izjavila je prof. McElwain. Kada se djeca osjećaju ugodno u izražavanju svojih osjećaja, osobito u izražavanju negativnih osjećaja, to povećava njihove socijalne vještine u odnosu na vršnjake u razredu te vodi bliskijim prijateljskim vezama.

“Rane veze djeteta s majkom su vrlo bliske i emocionalno intenzivne. Zato su i važne jer djecu vode i uče  funkcioniranju ostalih veza”, dodaje prof. McElwain na kraju.
(JK)