Gadgeti štete razvoju govora kod beba i male djece

Najnovije istraživanje magazina JAMA Pediatrics potvrdilo je hipotezu da bebe i mala djeca koja se češće igraju gadgetima i elektroničkim igračkama slabije govore i koriste siromašniji vokabular od djece koja se igraju tradicionalnim igračkama

Happy baby boy and family with tablet

Najnovije istraživanje magazina JAMA Pediatrics potvrdilo je hipotezu da bebe i mala djeca koja se češće igraju gadgetima i elektroničkim igračkama slabije govore i koriste siromašniji vokabular od djece koja se igraju tradicionalnim igračkama.

Zapažen porast govornih poteškoća u predškolaca i školaraca u posljednjih desetak godina također se dijelom pripisuje povećanoj izloženosti modernim igračkama koje svjetlucaju, pjevaju, govore, a poglavito raznim gadgetima.

Gadgeti bebama zanimljiviji od igračaka

Nekoć s maminim ključevima u ustima, danas s tabletom u ručicama. Prizor je to koji sve češće imamo priliku vidjeti gdje god da se nađemo, a sudeći po najnovijim istraživanjima, i krivac za usporen razvoj bebina govora koji se nastavlja u vrtićkoj i školskoj dobi.

Suvremena su djeca dio digitalnog doba pa gotovo svaki dvogodišnjak, trogodišnjak i četvrogodišnjak rado koristi mamin i tatin mobitel, tablet ili laptop za igru što ima velik utjecaj na njihov socijalno - emotivni i kognitivni razvoj. Zapanjujuća je lakoća s kojom djeca manevriraju gadgetima, često u tolikoj mjeri da im klasični mediji poput televizije, postaju dosadni.

Blagu ovisnost o gadgetima i multifunkcionalnim igračkama primjetit ćete ako vaše dijete pri svakom izlasku, u kafiću, u automobilu ili autobusu traži tablet jer se drugačije ne zna zabaviti.

Iz ormara izvadite lonce, žlice, kockice i slikovnice

Istraživanje je pratilo djecu od 10 do 16 mjeseci za vrijeme igranja kod kuće. Primjećeno je kako djeca koja se igraju tradicionalnim igračkama znatno više vremena provode razgovarajući s roditeljima. Dobacuju im komentare, zapitkuju ih i traže njihovu uključenost u igru. Na taj način treniraju svoje govorničke vještine, usvajaju nove pojmove i uče artikulirati misli.

Djeca sklonija elektroničkim igračkama i napravama imaju manju potrebu komentirati svoju igru, budući da njihova igračka ima dovoljno efekata da ih zabavi i bez uključivanja članova obitelji u igru, odnosno igračka govori umjesto njih. Djeca tako više vremena provode u tišini, manje koriste naučeni vokabular i teže usvajaju nove pojmove.

Osim smanjene komunikacijske vještine, djeca koja velik dio vremena provode na gadgetima, otuđenija su od svojih bližnjih.

Roditeljska je uloga presudna u rješavanju ovog problema, a prvi je korak prihvaćanje da je dijete previše izloženo elektroničkim napravama i da se bez njih ne zna igrati.

Postepeno oduzimanje tableta i mobitela pravdajte praznom baterijom, pokvarenim punjačem i poslovnim obvezama, a djetetu u zamjenu ponudite tradicionalne igračke, knjige ili jednostavne predmete poput plastičnih lonaca, žlica i kutija kako bi dijete samo osmislilo igru i zabavilo se. Ako su mu klasične igračke predosadne, u igru uključite pametne kockice, slagalice i mozgalice koje ga mogu zabaviti i zaokupiti jednako koliko i gadget.

Prilikom odvikavanja od elektroničkih igračaka, vodite računa o vlastitom ponašanju i odnosu s elektronikom. Ako je dijete naviknuto da su roditelji često na laptopu ili mobitelu, zauzeti i nemaju vremena za kvalitetno obiteljsko druženje, neće mu preostati drugo nego dosadu liječiti na isti način.